analyse

Cambridge Analytica: de datafirma die uw gedrag wil veranderen

Alexander Nix, CEO van Cambridge Analytica. ©AFP

Cambridge Analytica verkreeg data van miljoenen Facebook-profielen om heel gericht mensen te beïnvloeden. Hoe gaat het veelbesproken bedrijf te werk?

Door data gedreven gedragsverandering leveren.’ Zo omschrijft Cambridge Analytica (CA) zijn missie op zijn website. Het Britse data-analysebedrijf zegt dat het zowel voor politici als voor bedrijven gedrag van mensen kan beïnvloeden door een mix van technologie en psychologie. Op basis van analyse van grote hoeveel heden data over consumenten kan het profielen opstellen van mensen om ze individueel te benaderen.

En daarin is het succesvol. CA is al langer bekend om zijn medewerking aan de campagnes van Donald Trump en die van het Leave-kamp in het brexitreferendum. Maar de firma, opgericht in 2013, komt nu in opspraak vanwege haar rol in het misbruik van private gegevens van Facebook-gebruikers voor electorale doeleinden.

Seksschandalen

Alexander Nix, de CEO van Cambridge Analytica, legt de methodologie van het bedrijf uit.

Daar blijft het niet bij. Gisterenavond zond Channel 4 een documentaire uit waarin CEO Alexander Nix tegen undercoverjournalisten opschept dat hij ook via duistere diensten verkiezingen kan beïnvloeden in de richting van zijn klanten.

Zo bleek hij bereid om kandidaten te helpen door ex-spionnen negatieve informatie van hun tegenstanders te laten zoeken, corruptie in scene te zetten of tegenstanders in de val te lokken door seksschandalen te organiseren met Oekraïense jonge vrouwen.

‘Een full service propagandamachine.’ Zo noemt Christopher Wylie, de klokkenluider die het datamisbruik meldde aan de pers, zijn ex-werkgever. CA werd opgericht in 2013 in de schoot van SCL, een ander Brits bedrijf gespecialiseerd in strategische communicatie, met geld van Robert Mercer, een Amerikaanse miljardair die zijn fortuin onder meer inzet om Republikeinse kandidaten te steunen.

Een van de grondleggers is Steve Bannon, de ex-strateeg van Donald Trump, die in de raad van bestuur van CA zetelde van 2014 tot 2016.

Data

‘Data drijft alles wat we doen’, zegt CA op zijn website. Het bedrijf heeft een commerciële tak, waarin het bedrijven helpt met gerichte marketing, en een politieke, waarin het politici helpt verkiezingen te winnen. ‘Wij vinden kiezers en bewegen ze tot actie’, luidt het.

Zo werkte het bedrijf al mee aan verkiezingscampagnes van Colombia over Zuid-Afrika tot Maleisië en zelfs Italië. En in de VS uiteraard, waar de Republikeinen Ben Carson, Ted Cruz en Donald Trump op de firma een beroep deden.

Psychometrie

Daarvoor gaat CA aan de slag met de kruimels die mensen achterlaten op het internet. Elke like, elke inschrijving op een nieuwsbrief, elke interactie op sociale media laat sporen na. Een bedrijf als CA slorpt die data op - ook op ongeoorloofde manieren, blijkt nu - en laat er zijn analytische modellen op los. Hier komt het werk van CA op het terrein van de psychologie. De modellen van CA zijn gebaseerd op onderzoek van de Britse datawetenschapper en psycholoog Michal Kosinski. Hij gebruikt psychometrische scores om mensen onder te verdelen in profielen.

Dat laat CA toe om een doelpubliek veel specifieker te benaderen. Wie zich enkel beperkt tot demografische gegevens (woonplaats, ras, geslacht) gaat ervan uit dat bijvoorbeeld alle vrouwen tussen 45 en 50 op gelijkaardige manier beslissingen nemen. CA claimt dat het van elke consument/kiezer psychologische profielen kan opmaken. ‘Als je de persoonlijkheid kent van de mensen die je wil bereiken, dan kan je je boodschap nuanceren om meer impact te hebben’, zei Nix in 2016.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud