Advertentie

Chipbakker X-Fab zet in op chips voor medische sector

©DB360145828

De chipproducent X-Fab, een onderaannemer en zusterbedrijf van de chipontwikkelaar Melexis, verwacht een sterke omzetgroei in de productie van chips voor de medische wereld. 'Medical is het nieuwe automotive.'

'Tegen 2026 mikken we op een omzet van 1 miljard dollar - een gemiddelde groei van 13 procent per jaar - en een brutowinstmarge van meer dan 27 procent.' Rudi De Winter, de topman van X-Fab, wond er dinsdag op de analistendag geen doekjes om. 55 procent van de omzet wil hij uit de autosector halen, 20 à 25 procent uit de industrie, 10 à 12 procent uit de medische sector en 12 tot 16 procent uit de consumentenelektronica. 'We verwachten de sterkste omzetgroei uit onze medische divisie', zegt de topman.

Analisten noemen de streefcijfers 'ambitieus' en hadden op minder gerekend. Vorig jaar haalde X-Fab een omzet van 477 miljoen dollar (-6%) en een brutobedrijfswinst van 60 miljoen (een verdubbeling dankzij de vermindering van de hoge vaste kosten). In april stelde De Winter de omzetprognose voor dit jaar bij tot 610 à 630 miljoen dollar.

X-Fab, dat vorig jaar getroffen werd door een cyberaanval, is een zuivere microchipgieterij en maakt enkel producten die door chipdesigners zijn ontwikkeld. Het haalt de helft van zijn omzet uit chips voor de autosector, die kampt met een tekort aan chips, maar mikt voor zijn groei vooral op chips voor de medische wereld. Volgens De Winter, de echtgenoot van Melexis-CEO Françoise Chombar, wordt 'de medische sector de volgende automobielsector'. X-Fab is een belangrijke toeleverancier van Melexis.

De belangrijkste groeimotor van de medische tak van X-Fab is de lab-on-a-chip (laboratorium op een chip of LOC), een apparaat dat meerdere laboratoriumfuncties in één chip integreert. Het formaat varieert van enkele millimeters tot een paar vierkante centimeter.

De medische sector wordt voor ons de volgende automobielsector.
Rudi De Winter
CEO X-Fab

Die LOC-toepassingen laten toe geautomatiseerde diagnoses te stellen. Ze worden ingezet voor onder meer DNA- en RNA-sequencing, virus- en bloedvergiftigingdetectie, celsortering en allergietesten. De vraag naar zulke chips is door de coronapandemie aangewakkerd.

De Winter verwacht in die medische branche veel hogere marges dan in de automobielsector omdat er meer maatwerk aan te pas komt en de procestechnologieën verfijnder zijn. De chips van X-Fab worden al volop gebruikt in microfoons van hoorimplantaten, glucosemonitoringtoestellen, pacemakers, inhaleertoestellen en x-raysensoren.

Siliciumcarbide

Dit jaar verwacht X-Fab een belangrijke groeiversnelling van zijn technologie met siliciumcarbide (SiC). Die is nu goed voor 4,4 procent van de omzet. Tegen 2025 moet dat 10 procent zijn. X-Fab maakt er vanuit het labo in het Texaanse Lubbock onder meer de ingebouwde opladers van elektrische auto's compacter en lichter mee. De SiC-technologie verhoogt de energie-efficiëntie en maakt het bereik na een batterijlaadbeurt groter.

1 miljard dollar
X-Fab mikt tegen 2026 op een omzet van 1 miljard dollar.

De SiC-markt in de autosector zal tegen 2025 met gemiddeld 49 procent groeien tot ruim 1,5 miljard dollar, schat Tom Simonts, analist van KBC Securities. In de industriesector wordt een groei van 27 procent tot 1 miljard dollar verwacht.

De meeste toepassingen zullen terug te vinden zijn in elektrische voertuigen, laadstations, hernieuwbare energie, slimme distributienetwerken en industriële aandrijvingen en voedingen. De belangrijkste eigenschappen van siliciumcarbide zijn een uitstekende weerstand tegen temperatuurschommelingen, een hoge temperatuurweerstand, een hoge hardheid en een hoge thermische geleidbaarheid.

X-Fab hoopt tegen 2025 10 procent van die SiC-markt te bezetten en 80 tot 90 procent van de spelers in die markt te bedienen. Tesla is een van de belangrijkste spelers die inzet op SiC. Andere giganten als Bosch, Siemens, Toyota, Hyundai en Continental hebben, volgens Simonts, aangekondigd SiC in hun toepassingen te zullen gebruiken.

'Elke auto die vandaag wordt geproduceerd bevat gemiddeld 16 chips die door X-Fab zijn geproduceerd', zegt De Winter. 'Dat aantal zal stijgen naarmate de elektrificatie toeneemt.' Ze worden gebruikt in sensoren, de bediening van binnenverlichting, handsfreetelefonie, parkeerhulp, de bandenspanningscontrole, aandrijvingen voor verbrandingsmotoren, stroomsensoren en het beheer van lithiumbatterijen en SiC-transistoren voor elektrische auto's.

De essentie

  • X-Fab zegt tegen 2026 1 miljard dollar omzet en een brutowinstmarge van meer dan 27 procent te halen.
  • X-Fab produceert chips voor de autosector, de industrie, de medische sector en consumentenelektronica.
  • Het zusterbedrijf van de chipontwikkelaar Melexis telt zes waferfabrieken (Frankrijk, Duitsland, Maleisië, VS) en 3.800 werknemers.
  • Noteert op Euronext Parijs sinds 2017.
  • Produceert 100.000 8-inch waferstarts per maand.
  • Wordt net als Melexis gecontroleerd door Xtrion, het vehikel van X-Fab-CEO Rudi De Winter, zijn echtgenote en Melexis-CEO Françoise Chombar en Roland Duchâtelet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud