Chipschaarste laat ASML boomen

©REUTERS

Dezelfde chipschaarste die Daimler verplicht het mes te zetten in de Mercedes-productie, levert de Nederlandse techreus dit jaar 35 procent groei op.

ASML , de Nederlandse wereldmarktleider in chipassemblagemachines met flink wat Leuvense knowhow onder de motorkap, is halverwege een boerenjaar 2021.

Dat leert het kwartaalrapport van de groep uit het Noord-Brabantse Veldhoven. Louter over het tweede kwartaal tekende ASML voor 8,3 miljard boekingen op, dubbel zoveel als de kwartaalomzet van 4 miljard euro.

CEO Peter Wennink voorspelt nu een omzetgroei van 35 procent voor heel 2021, met een brutomarge van 51 à 52 procent. In april lag de lat op 30 procent groei. Dit uiteraard met dank aan de booming business bij klanten als de chipbakkers Intel en TSMC. Zij kunnen nauwelijks de wereldhonger naar rekenkracht bijbenen en proberen via de bouw van nieuwe fabrieken - met machines van ASML - op termijn de schaarste te milderen.

Wennink heeft nog een extraatje in petto voor de aandeelhouders die al jaren (zie koersgrafiek) niet te klagen hebben: ASML gaat tussen nu en eind 2023 voor 9 miljard eigen aandelen inkopen en vervolgens het gros van die aandelen vernietigen. Ergo: de stevige winst zal in de toekomst over minder hongerige mondjes verdeeld moeten worden. 

De keerzijde van het boomende ASML is een autosector die de boomende vraag niet kan bijbenen zolang chipfabrikanten de extra capaciteit niet klaar hebben. Dinsdag waarschuwde de vrachtwagenfabrikant Volvo al voor de onderdelenschaarste, vandaag is het de beurt aan Daimler .

De Duitse industriereus meldt in zijn voor de rest prima kwartaalupdate dat dochter Mercedes over 2021 niet langer een stuk meer auto's dan in 2020 verwacht te produceren, de productie zal op het peil van 2020 stabiliseren. De reden: een tekort aan chips.

Moderne auto's bevatten almaar meer sensoren. Eén voorbeeld, vermeld op de jaarvergadering van autochipontwikkelaar Melexis dit voorjaar: in de EQS, de nieuwe elektrische topklasser van Mercedes, zitten 170 Melexis-chips.

Pro memorie: in elke nieuwe auto die nu van de band rolt, zitten gemiddeld 13 chips van Melexis. Voor elektrische auto's is dat nog een stuk meer: de Model 3 van Tesla telt er 32

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud