Advertentie

Coronavirus tast vertrouwen van Barco niet aan

Wereldwijd hebben cinema's - zoals hier de Curzon in de Londense wijk Mayfair - hun deuren gesloten. ©Photo News

Nu cinema's en events volledig stilliggen, waarschuwt de beeldvormingsgroep voor een forse krimp in de eerste jaarhelft. Maar het management van Barco ziet ook heel wat zilveren randjes.

Veel entertainment biedt de tradingupdate van Barco   letterlijk en figuurlijk niet. De beeldvormingsgroep schrapt door de Covid-19-crisis de in februari meegegeven optimistische outlook voor 2020 (een omzetgroei van minstens 5 procent en een winstmarge tot 15 procent, red.)

CEO Jan De Witte spreekt zich nu alleen uit over waar hij enig zicht op heeft: het eerste halfjaar. En daar tekent zich een krimp van 10 à 15 procent voor de omzet aan. Barco wordt door de coronacrisis immers midscheeps getroffen in zijn twee belangrijkste divisies: entertainment (42 procent van de omzet in 2019) en Enterprise (33 procent).

BARCO VROEG GETROFFEN

De lockdown startte in de westerse wereld pas aan het eind van het eerste kwartaal, maar Barco voelde de belangrijke Chinese activiteiten de impact van de coronacrisis al vroeg. De omzet daalde gezuiverd voor wisselkoersen met 5 procent.

De krimp was grootst bij de Enterprise-tak, met 22 procent. In de tak Healthcare was er wel nog 10 procent groei, onder meer door de sterke vraag naar radiologie-oplossingen van op afstand als gevolg van covid-19. 

Het zwaarst getroffen is de Entertainment-afdeling, die projectoren en schermen voor bioscopen en grote evenementen levert. De grote muziekfestivals sneuvelen bij bosjes en zowat de hele wereld kijkt in lockdown thuis Netflix in plaats van naar de bioscoop te trekken. In dat klimaat zullen bioscopen niet snel weer in nieuwe state-of-the-artprojectoren investeren.

Toch verloor De Witte zich tijdens een telefoonconferentie woensdagochtend niet in doemdenken. 'Onze grootste vrees, dat cinema-uitbaters over de kop zouden gaan, is snel aan het wijken. Ze hebben voldoende toegang tot steunprogramma's en kapitaal. We merken wel dat ze langere betaaltermijnen vragen, maar niet dat ze hun investeringen afblazen. En consumentenonderzoek toont aan dat mensen die veel streamen, ook graag naar de cinema gaan.'

Barco gaat ervan uit dat de bioscoopmarkt zich vanaf de zomer stilaan herstelt. De grote vraag is vooral of de cinefielen hun schrik voor een bioscoopbezoek opzijzetten, geeft De Witte toe. 'De ervaring in China leert ons dat de markt zich niet heel snel herstelt. Het zal er dus vooral op aankomen het vertrouwen van de cinemabezoeker te herwinnen', klinkt het. Voor de evenementenmarkt is het plaatje somberder. Daar kan ten vroegste na de zomer op herstel worden gerekend.

Clickshare  

Ook in de afdeling Entreprise, in het beresterke boekjaar 2019 het goudhaantje met bijna de helft van de bedrijfswinst, is de impact zeker op de korte termijn groot. Door het massale thuiswerken is er vertraging van de uitrol voor Clickshare, de presentatietool voor vergaderzalen.

Toch ziet De Witte ook hier een 'zilveren randje' aan de stormwolken: de doorbraak van videovergaderen. 'Na de crisis verwachten we dat bedrijven op een meer hybride manier vergaderen, met sommige mensen op kantoor en anderen op afstand. Dat is in elk geval het signaal dat we van onze distributiekanalen krijgen.'

Dat scenario biedt opportuniteiten voor Barco's hybride videoconferentieoplossing Clickshare Conference. Dat product is vrij nieuw, maar kan volgens De Witte op veel interesse rekenen. Ook weConnect, een oplossing om virtuele leslokalen te organiseren, kreeg door de coronacrisis een onverhoopte boost.

De subdivisie 'Control Rooms', die oplossingen verkoopt voor controlekamers van bedrijven, heeft vooral last van de crisis in de olie- en gassector. 'We zien wel uitstel, maar geen afstel van bestellingen', klinkt het.  

De derde afdeling, gezondheidszorg, wordt de sterkhouder van 2020. Die afdeling speelt onder meer in op de digitalisering van operatiekamers. Zowel de vraag naar beeldvorming voor diagnoses als naar radiologie op afstand is door de covidcrisis sterk toegenomen.

Ziekenhuizen stelden wel hun investeringen in operatiezalen uit, maar De Witte maakt zich ook hier geen grote zorgen. 'Operatiezalen zijn de belangrijkste winstmotors van ziekenhuizen. Ik verwacht niet dat ze daar investeringen zullen schrappen.'

Winst

De grote vraag voor beleggers is hoe zwaar het omzetverlies dit jaar op de winst zal wegen. Daarvan wil Barco voorlopig geen indicatie geven. We moeten het doen met de verzekering dat er extra op de kosten wordt gelet en dat het klaar is om de vruchten van het herstel te plukken. Ook de balans is ijzersterk, waardoor Barco niet raakt aan zijn beloofde dividend van 2,65 euro per aandeel.

Beleggers hebben al een voorschot genomen op slecht nieuws: bij de bodemkoers in maart noteerde Barco exact de helft onder de recordkoers van nauwelijks een maand eerder (zie grafiek).

De analisten verwachtten vóór de update gemiddeld voor heel 2020 een krimp van omzet en brutobedrijfswinst (ebitda) met respectievelijk 12 en 27 procent. Bij Entertainment zou de omzetkrimp volgens de consensus een kwart belopen en zien analisten de winstmarge halveren tot 5 procent. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud