Advertentie
Advertentie

De aanwijzingen stapelen zich op: stort Netflix zich op gaming?

Beeld uit tweede seizoen van 'Stranger Things', de successerie waar Netflix een smartphonegame voor ontwikkelde. ©© The Hollywood Archiv

In de strijd om onze aandacht zoekt Netflix zijn heil in games. Dat melden verschillende Amerikaanse bronnen.

Netflix is op zoek naar een opmerkelijk profiel. De voorbije weken zou het verschillende veteranen uit de gamingindustrie gecontacteerd hebben. Dat schrijft het altijd erg goed ingelichte The Information. Volgens de technologiewebsite zou Netflix zijn gamingafdeling een serieuze boost willen geven.

De essentie

  • Volgens Amerikaanse bronnen zoekt Netflix een afdelingshoofd voor een gamingtak.
  • De streaminggigant experimenteerde met gamification en games bij series, maar zou nu een stap verder zetten.
  • Netflix verloor vorig kwartaal terrein op zijn concurrenten in de streamingoorlog.

Games zijn niet helemaal nieuw voor de streaminggigant. Na het monstersucces van de serie 'Stranger Things' bracht Netflix een gelijknamig gratis game voor de smartphone uit. De productie daarvan gaf het uit handen aan de ontwikkelaar BonusXP.

Netflix houdt zich op de vlakte over het nieuws. Al liet CEO Reed Hastings eerder al vallen dat games een deel van de toekomst van Netflix kunnen worden. Denk aan de interactieve film 'Black Mirror: Bandersnatch', waarin kijkers zelf de mogelijkheid krijgen om de verhaallijn te sturen. Bovendien liet hij ook al duidelijk verstaan dat games zoals 'Fortnite' een grotere concurrent zijn voor zijn bedrijf dan eender welke streamingdienst.

200 miljoen klanten

De vraag is hoever Netflix wil gaan. Blijft het bij interactieve films met gamingelementen? Of wil het zich volledig op de gamingindustrie werpen? Volgens The Information speelt Netflix met het idee om een aantal games te bundelen in een pakket met abonnementsformule. Een strategie die erg doet denken aan Apple Arcade, de gamingdienst van de iPhone-bouwer.

Blijft het bij interactieve films waar enkele gaming-elementen in verwerkt zitten? Of wil Netflix zich volledig op de gamingindustrie werpen?

Mocht Netflix de gamingmarkt bestormen, zal het op een aantal drempels botsen.

Een eerste obstakel: welk soort games wil Netflix maken? Iemand die Netflix bekijkt op zijn Playstation 5 heeft veel meer gamingcapaciteiten dan een abonnee die via tablet naar series kijkt. Als iedereen met een Netflix-abonnement moet kunnen spelen, heeft dat een impact op het aanbod.

Ten tweede: Wat met Apple? Facebook en Microsoft zijn er niet in geslaagd hun gebundelde games aan te bieden in de App Store van Apple. De techreuzen hebben hun games moeten aanpassen. Als ze dat niet deden, konden ze gamers alleen via de webbrowser bereiken. Aan de andere kant: er zijn weinig bedrijven ter wereld die kunnen zeggen dat ze een rechtstreekse relatie hebben met 200 miljoen klanten wereldwijd.

Netflix is niet het eerste bedrijf dat aan een 'Netflix voor games' denkt.

Groei minder vanzelfsprekend

Netflix heeft in het voorbije decennium de film- en tv-wereld op zijn kop gezet met zijn abonnementsmodel dat kwistig door iedereen gekopieerd wordt. Of het bedrijf van Hastings dat kunstje nog eens kan herhalen op een terrein dat de streamingreus minder goed kent, is moeilijk te voorspellen.

Netflix is niet de eerste die aan een 'Netflix voor games' denkt. Kijk naar Game Pass, de dienst van Microsoft die gamers toegang geeft tot een grote bibliotheek aan Xbox- en pc-games in een maandelijkse abonnementsformule.

Dat Hastings de gamingmarkt verkent, hoeft niet te verbazen. Netflix is met zijn 200 miljoen abonnees zo groot dat groei stilaan minder vanzelfsprekend is. Uit de jongste kwartaalcijfers bleek dat de streaminggigant minder dan 4 miljoen nieuwe abonnees kon overtuigen. Een teleurstelling. Bovendien wint de concurrentie steeds meer aan kracht. Zo kon Disney+, de streamingdienst van Disney, een groei van 9 miljoen nieuwe abonnees voorleggen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud