De Vlaming achter het grootste Europese cloudtelecombedrijf: 'Ik wil sociale impact hebben'

‘Het is belangrijk dat we ook los van de overnames stevig groeien’, zegt Destiny-topman Daan De Wever. ©Wouter Van Vooren

Met een dubbelslag in Zweden wordt het Vlaamse cloudtelecombedrijf Destiny in één klap het grootste van Europa. ‘Eigenlijk gaat het me niet om de zoveelste overname op rij’, zegt oprichter Daan De Wever.

Daan De Wever is in zijn nopjes als we hem via Teams spreken. ‘We staan waar ik had gehoopt te staan toen ik vijf jaar geleden zei dat we naar 150 tot 200 miljoen euro omzet wilden gaan.’ Destiny maakt een kwantumsprong van 90 naar 170 miljoen euro omzet door de overname van twee bedrijven in Zweden (zie hiernaast). De brutobedrijfswinst (ebitda) daarop zal afklokken op 40 miljoen euro.

De clouddiensten van Destiny vormen een alternatief voor de klassieke telefonie met per bedrijf een eigen telefooncentrale. Doordat de telefoniediensten worden beheerd op een platform in een centraal datacenter - de cloud - kan er een pak andere diensten aan worden gekoppeld, zoals een helpdesk, voicemail, agendaplanning, Slack, web- en videoconferencing en beveiliging. Zo slaat het bedrijf de brug tussen telecom en IT. Bekende klanten zijn ZEB, Würth, Katoen Natie, Interparking en Democo, en door de overname van Telepo nu ook enkele grote Europese tele-comproviders als Tele2, Telia en T-Mobile. Proximus Business, Telenet Business en enkele kleinere spelers vormen de concurrentie, maar in het segment van de middelgrote ondernemingen is Destiny de grote slokop in de Benelux.

Profiel Destiny

Opgericht: in 2008 door Daan en Samuel De Wever.
Omzet: 90 miljoen euro (2020), 170 miljoen na de overname van Telepo en Soluno (2021).
Ebitda: 40 miljoen euro (2021).
Medewerkers: 635 in zes landen (België, Nederland, Frankrijk, Zweden, het VK en Duitsland).
Klanten: Katoen Natie, Standaard Boekhandel, Interparking, ZEB, McDonald’s, Decathlon, Democo, Facq, Schoenen Torfs, Tele2, Telia, T-Mobile....

Door de overnames wordt Destiny, dat De Wever in 2008 met zijn broer Samuel heeft opgericht en dat in 2015 gelauwerd werd als Beloftevolle Onderneming van het jaar, de grootste in zijn sector, op afstand gevolgd door het Duitse Nfon. ‘Wereldwijd zijn we bij de grootste, na RingCentral, Microsoft, Broadsoft (Cisco) en Vodafone.’

Er is nog kapitaal genoeg om nog een versnelling hoger te schakelen in onze overnamestrategie.
Daan De Wever
Oprichter en CEO van Destiny

‘Iedereen denkt altijd dat je het in de VS moet gaan zoeken, om groot te worden. Ik denk dat wij in Europa net zo goed grote bedrijven kunnen bouwen, op onze manier’, zegt De Wever, met de stelligheid en ambitie die hem al van jongs af typeren. In 2008 - hij was toen 28 jaar - richtte hij Destiny op samen met zijn broer Samuel. Die laatste was het technologisch brein, Daan de ondernemer die het belang van netwerken ziet en het publieke debat niet uit de weg gaat. ‘Alles wat mijn broer doet, begrijp ik niet. Alles wat ik doe, doet hij niet graag’, zei hij ooit.

De Wever zette al op jonge leeftijd zijn eerste stapjes als ondernemer. Op zijn vijftiende organiseerde hij school- fuiven. Toen al ambieerde hij de grootste van de streek te zijn. Hij studeerde economie aan de KU Leuven en vulde dat aan met enkele managementopleidingen, maar hij is in de eerste plaats een eigenzinnige, selfmade ondernemer. Voor hij Destiny uit de grond stampte, had hij al het netwerkdienstenbedrijf Benesol mee opgericht en stond hij aan het hoofd van Infranea, een start-up gespecialiseerd in 3D-engineering en -modeling.

©Wouter Van Vooren

Hyperambitieus

De Wever (40) behoort tot een generatie relatief jonge, hyperambitieuze ondernemers met een eigen aanpak, waar ook Jonas Dhaenens, de 39-jarige oprichter van de unicorn team.blue (webhosting) en de 36-jarige Pieter Janssens van Intracto (digitale marketing) deel van uitmaken. Als start-up begonnen ze in een specifieke technologieniche en groeiden ze in enkele jaren razendsnel via een buy-and-buildstrategie, een mix van snel op elkaar volgende overnames en een organische groei van meer dan 10 procent per jaar. Dat kunnen ze doordat ze opereren in een fel versnipperde markt, die ze door en door kennen.

Of het nu hosting, digitale marketing of cloudcommunicatie is, op den duur heb je het spel zo in de vingers dat je het in elke sector kan.
Daan De Wever
Oprichter en CEO van Destiny

Na enkele jaren slorpte die snelle groei evenwel zoveel centen op dat ze een private-equityspeler aan boord moesten halen. Bij Intracto en team.blue werd dat het Belgisch-Nederlandse investeringsfonds Waterland, bij Destiny spekt het Franse Apax sinds begin 2019 de oorlogskas. Zo konden ze de ambitie waarmaken een pan-Europese speler te worden. Team.blue werd dat in webhosting, Intracto streeft die status na in digitale marketing en consultancy. ‘Of je dat nu doet in webhosting, digitale marketing of in cloudcommunicatie maakt niet veel uit’, zegt De Wever. ‘Op den duur heb je dat spel zo in de vingers dat je het in elke sector kan.’

Vreest De Wever niet dat hij door zo snel te groeien door een snelle overnamepolitiek vroeg of laat greep verliest op de groep? ‘Je loopt inderdaad het risico dat je heel veel bedrijven koopt en die gewoon op elkaar stapelt, zonder ze goed te integreren. Bij sommige groepen stel ik me daar wel vragen bij. Je moet daarom goed je langetermijnverhaal in het oog houden en erover waken dat de puzzel past. Daarom is het belangrijk dat we ook los van de overnames - organisch dus - stevig groeien.’

‘Waarom ik dit zo graag doe? Eigenlijk gaat het me niet om de zoveelste overname op rij. Destiny geeft me het gevoel dat ik meebouw aan de maatschappij van morgen. Wij maken telewerk makkelijker, halen auto’s van de weg en helpen zo mee aan het oplossen van het klimaatprobleem. Die sociale impact wil ik hebben.’

Dubbelslag in Zweden

Destiny neemt in Zweden twee bedrijven over. Telepo levert de achterliggende technologie om vaste, mobiele en internettelefonie naadloos in elkaar te laten overlopen. Destiny is er zelf al sinds 2013 klant. De technologie van Telepo heeft 2 miljoen gebruikers, vooral in Noorwegen, Zweden en Finland. ‘Als we echt wilden slagen in onze ambities om een pan-Europese speler te worden, moesten we die zelf in huis hebben. Deze overname hadden we zeven jaar geleden al in ons achterhoofd, maar de timing moest juist zitten.’

Daarnaast koopt De Wever zich een ticket tot de Scandinavische markt - met tentakels tot in het VK en Duitsland - door de eveneens Zweedse marktleider Soluno over te nemen. Dat is, net als Destiny, een aanbieder van telecom als een dienst in de cloud. ‘Het bouwde daarrond ook een hele reeks innovatieve applicaties. Door de overname kunnen we ook geografisch sterk groeien’, zegt De Wever. ‘De Scandinavische landen staan op het vlak van cloudcommunicatie in de spits. Ook daarom is het zo fijn daar een voet aan de grond te hebben.’

Destiny krijgt de Zweedse bedrijven volledig in handen. ‘Zoals altijd willen we 100 procent controle’, zegt De Wever. Telepo was een dochterbedrijf van de Canadese multinational Mitel. Soluno was eigendom van de private-equitypoot van de Zweedse bank SEB. Hoeveel Destiny en zijn Franse hoofdaandeelhouder Apax neertellen voor de dubbele deal wil De Wever niet kwijt. ‘Er is nog kapitaal genoeg om na deze overnames nog een versnelling hoger te schakelen in onze overnamestrategie. We kunnen nog gemakkelijk drie tot vier jaar doorgroeien.’

Tot voor deze deal hadden beide broers ongeveer 30 procent van het kapitaal, tegenover ongeveer 70 procent voor Apax. Die verhouding blijft ongeveer hetzelfde. ‘Wel laten we het management en het kader toe aandeelhouder te worden van de Destiny Group.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud