Advertentie
Advertentie

Drankje bestellen op café? Daar is een app voor.

©Photo News

Met de app Tsjing kunnen terras- en festivalbezoekers binnenkort hun drank per smartphone bestellen. Ook het innovatiecentrum Living Tomorrow investeert in de Belgische start-up.

Op een festival een half uur aanschuiven, op een terras vijf keer zwaaien naar de ober, op een feestje luid brullen aan de toog: als voormalig deejay en barman kent Mark Willems de frustraties die de bestelling van een eenvoudig drankje met zich mee kan brengen.

Willems stampte daarom met twee kompanen in 2013 de bestel-applicatie Tsjing uit de grond. Met de gratis app kunnen klanten vanop hun terrasstoel hun favoriete drankje bestellen. Ze scannen met hun smartphone de QR-code op hun tafel, kiezen uit de kaart en sturen de bestelling door, waarna een obers langskomt met de bestelling en de rekening wordt vereffend.

Het eenvoudige idee maakt het leven voor alle partijen makkelijker. De terrasganger hoeft geen ober meer te zoeken. Een horecazaak heeft geen obers meer nodig om de bestelling op te nemen.

We hebben snel gemerkt dat de app niet rendabel kan zijn zonder de steun van de drankmerken
Mark Willems
CEO Tsjing

Maar vooral voor drankmerken, zoals Red Bull, Bacardi of Schweppes, kan de app van goudwaarde zijn. ‘We hebben snel gemerkt dat de app niet rendabel kan zijn zonder de steun van de drankmerken’, zegt CEO Mark Willems. ‘Merken hebben veel informatie over hun kopers in de supermarkten, maar weten eigenlijk weinig over wie wat koopt in de horeca.' Tsjing stuurt de merken in real-time algemene profielen door van de consumenten die hun dranken kopen. Op basis van die informatie kunnen merken hun marketingstrategie aanpassen.

Op termijn moeten mensen met Tsjing niet alleen mobiel kunnen bestellen, maar ook mobiel betalen. Gebruikers zullen (nieuwe) dranken ook kunnen evalueren via de app. Op termijn moeten verschillende vrienden aan één tafel elk op hun eigen smartphone hun drankje kunnen kiezen, waarna één smartphone de volledige bestelling verstuurt en iedereen apart of één persoon alles betaalt.

De Belgische app heeft momenteel nog maar 5000 gebruikers. Tsjing wil tegen volgend jaar 50 grote horecalocaties in België met 2.000 bezoekers per dag aan zich binden. De start-up mikt vooral op grote drankgelegenheden, zoals terrassen, festivals en voetbalstadions. Zij betalen een eenmalige installatiekost van 500 euro en een maandelijkse bijdrage van maximaal 59 euro. Eind volgend jaar hoopt Tsjing te kunnen uitbreiden naar Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Voor zijn verdere ontwikkeling is Tsjing dringend op zoek naar 300.000 euro groeikapitaal, deels via business angels en deels via crowdfunding. Maandag kondigde Tsjing, dat in 2014 een omzet van 40.000 euro haalde, al aan dat het innovatiecentrum Living Tomorrow een minderheidsparticipatie heeft genomen in de start-up.

Het is de eerste keer dat Living Tomorrow een participatie neemt in een extern bedrijf. Living Tomorrow bezit samen met Duval Union, het marketingcollectief rond de reclameveteraan André Duval, 10 procent van de aandelen van Tsjing. De rest blijft in handen van CEO Mark Willems, COO Peter Deckers en CTO Hilke Heremans.

Met de bestel-app voor drankgelegenheden is Tsjing, met hoofdzetel in Keerbergen, een voorloper in België. In Nederland is een app als MyOrder, waarvan Rabobank 80 procent in handen heeft, al veel meer ingeburgerd om mobiel te bestellen en te betalen in restaurants, maar ook in bioscopen en parkeergarages.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud