Dumarey investeert in ‘vliegwielauto'

Guido Dumarey eigenaar van Punch Motive in zijn fabriek in Straatsburg ©Anthony Dehez/BELGA

Ondernemer Guido Dumarey koopt een Brits bedrijf dat vliegwielen ontwikkelt voor de opslag van energie in auto’s en industriële voertuigen. Volvo, Jaguar en Caterpillar zijn met testen bezig.

Ooit was hij de eigenaar van de digitaledrukpersenbouwer Xeikon en van Punch Powertrain, de producent van versnellingsbakken die in 2016 in handen kwam van een Chinese groep. Nu baat hij in Straatsburg een fabriek uit die versnellingsbakken maakt voor BMW, Tata en GM.

Met de overname van het Britse technologiebedrijf Flybrid Automotive gaat Dumarey een stap verder. Voor het eerst investeert hij in innovatieve technologie. Het Britse bedrijf is bezig met de ontwikkeling van een speciaal vliegwiel voor de opslag van energie in auto's. Het investeerde de afgelopen jaren al meer dan 35 miljoen euro in het project.

Remenergie

‘Het vliegwielsysteem slaat de energie die vrijkomt bij het remmen op, om die daarna opnieuw te gebruiken bij het rijden of accelereren', zegt Marc Maes van Punch Motive, het familiebedrijf van Guido Dumarey.

Vliegwiel

Iedereen kent het principe van het vliegwiel van het speelgoedautootje dat je op gang moet trekken door het met zijn achterwielen over de grond te bewegen. Daarna rijdt het vanzelf weg tot het weer stilstaat.

Walibi gebruikte tot voor kort een vliegwiel om zijn 'turbine'-treintje in zijn achtbaan rond te slingeren en ook in pottenbakkerschijven, stoommachines en verbrandingsmotoren wordt of werd het vliegwielsysteem gebruikt. Zo zorgt een vliegwiel in een auto ervoor dat de motor gelijkmatiger draait.

Maar je hebt ook vliegwielen die kinetische energie die onstaat bij het remmen van een voertuig (trams, bussen) opslaan om ze daarna opnieuw te gebruiken. Een vliegwiel zorgt er in dit geval voor dat er geen energie verloren gaat. De opgeslagen energie kan nadien weer worden gebruikt wanneer ze nodig is. Dat zorgt voor efficiënter energiegebruik, minder brandstofverspilling en lagere schadelijke emissies. 

Het Britse Flybrid heeft nu een vliegwiel-prototype ontwikkeld dat energie opslaat in personenauto's en industriële voertuigen.

 

Flybrid ontwikkelt de vliegwieltechnologie al voor industriële machines voor de olie- en gassector. Nu is het bezig met ‘een vliegwiel voor voertuigen’.

We gaan onderzoeken hoe we op termijn zelf vliegwielen kunnen produceren.
marc maes
VERANTWOORDELIJKE OVERNAMES BIJ PUNCH MOTIVE

Maes: ‘Dat interesseert ons vooral. Wij gaan kijken of we die vliegwielen in een later stadium op grote schaal kunnen produceren.’

Maes ziet Flybrid als een goede aanvulling bij de activiteiten van Punch in Straatsburg. ‘We maken er automatische versnellingsbakken voor gewone auto’s, maar zijn ook bezig met de ontwikkeling van transmissiesystemen voor hybride auto’s. We onderzoeken hoe we die twee - versnellingsbakken en vliegwielen - kunnen combineren.’

Volvo en Jaguar

De lancering van de ‘vliegwielauto’ op grote schaal is nog niet voor morgen. Volvo en Jaguar Landrover voeren testen uit met personenauto’s. Caterpillar en JCB doet hetzelfde met industriële voertuigen. Flybrid werkt in het VK ook mee aan busprojecten en voert ook testen uit met kleinere stadsauto’s. Namen wil het bedrijf niet kwijt.

De eerste commerciële graafmachines of bulldozers met vliegwiel worden verwacht over twee, drie jaar. De personenauto is iets later gepland, is bij Flybrid te horen.

Batterij versus vliegwiel

In welke mate is het vliegwiel beter of anders dan batterijen? Operationeel directeur Tobias Knichel van Flybrid legt het uit. ‘Een vliegwiel heeft voor energieopslag totaal andere eigenschappen dan een batterij. Een vliegwiel is goed om een hoog energievermogen op frequente basis door te geven. Remmen, optrekken. Een batterij daarentegen slaat vooral grote energievolumes op, maar je gebruikt ze het best voor lage vermogens.’

Batterijonderzoek focust vooral op hoe we de batterij in onze smartphone of laptop kleiner kunnen maken zonder dat ze vermogen verliest. Voor auto’s gaat de research vooral naar het vergroten van de actieradius.

Hoe werkt een vliegwiel?

Knichel: ‘Een vliegwiel is alleen interessant voor veelvuldig stop-and-go. Je kan een vliegwiel een miljoen keren aan- en uitschakelen zonder het te beschadigen, zonder dat het oververhit raakt of zijn efficiëntie verliest.’

Volgens Knichel zorgt een vliegwiel voor efficiënter energiegebruik en dus ook voor een lager verbruik en minder vervuilende emissies.'

Het wiel kan volgens Knichel ook parallel aan een autobatterij worden gebruikt. 'Zelfs voor een elektrische auto kan een vliegwiel interessant zijn om nog efficiënter te rijden.’

Het vliegwielprototype dat Flybrid in zijn Britse Silverstonesite ontwikkelde, heeft een diameter van 20 centimeter, is ongeveer 15 centimeter dik en weegt ongeveer 5 kilo. Met behuizing en bijhorende transmissie stijgt het gewicht algauw naar 40 kilo.

'Hightech'

Hoeveel Punch betaalde voor de overname van Flybrid, een onderdeel van het in moeilijkheden verkerende beursgenoteerde Torotrak, wil Maes niet kwijt. ‘De overname past in de strategie van Punch om te investeren in innovatieve toepassingen. Wat Flybrid doet, is hightech.'

Punch Motive boekt een omzet van iets meer dan 500 miljoen euro en een brutowinst van 70 miljoen euro. Het telt 1.500 werknemers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud