Een Amerikaan op de vier gooit Facebook-app weg

©ANP XTRA

In de nasleep van het privacyschandaal eerder dit jaar lijken veel gebruikers hun relatie met Facebook te hebben gewijzigd. Dat leert een Amerikaanse enquête.

Iets meer dan de helft van de volwassen Facebook-gebruikers in de VS heeft in de afgelopen maanden de privacy-instellingen aangepast. Vier op de tien is 'meerdere weken' weggebleven van het platform en een kwart heeft de app verwijderd. 

Dat is het directe gevolg van het schandaal rond Cambridge Analytica dat Facebook  eerder dit jaar teisterde, blijkt uit een rondvraag van het Amerikaanse onderzoeksbureau Pew. De enquête vond begin juni plaats bij ruim 4.000 Amerikanen. 

Uit de resultaten blijkt ook een generatiekloof. Jongeren keren Facebook sneller de rug toe dan de ouderen. 44 procent van de 18- tot 29-jarigen heeft het afgelopen jaar de app verwijderd, terwijl dat bij 65-plussers slechts 12 procent is.

Impact op cijfers 

Bij de publicatie van zijn halfjaarcijfers eind juli bleek al dat de groei van Facebook in mature markten als de VS en Europa is gestokt. Facebook groeit wel nog fel in opkomende markten, onder meer in Azië.

Dat heeft financiële gevolgen: Facebook miste de omzetprognoses en toonde zich toen ook somber voor de rest van het jaar. Op de beurs leidde dat tot een mokerslag van 120 miljard dollar verlies in marktwaarde in één dag. 

Facebook verscherpte sinds het schandaal zijn privacyvoorwaarden en paste ook zijn algoritme aan, waardoor een actieve interactie tussen connecties meer wordt aangemoedigd dan passieve consumptie. Ook dat kan een negatief effect op de cijfers hebben, waarschuwde CEO Mark Zuckerberg al.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content