Een 'flop' van 1 miljard dollar

Enkele Apple Watches op een rij. ©Bloomberg

Analisten leken er de voorbije weken zeker van. Apple had met zijn slim horloge Apple Watch een losse flodder geschoten. Hoewel onduidelijk is hoeveel stuks het bedrijf precies heeft verkocht, valt een omzet van meer dan een miljard dollar echter bezwaarlijk een flop te noemen.

Als grootste omzet- en winstmotor gaat alle aandacht van beleggers steevast naar de iPhone, wanneer Apple inkijk geeft in zijn resultaten. Dat die verkoop wat onder de verwachtingen uitkwam, wordt dan ook op boegeroep onthaald op Wall Street (6% bij opening). Maar elders in het kwartaalrapport vielen er ook wat positieve verrassingen te bespeuren.

Dan hebben we het specifiek over de Apple Watch, het slimme horloge waarmee Apple eind maart eindelijk nog eens een nieuw hardware-product lanceerde. Het kleinood kreeg gemengde reacties, en de voorbije weken doken er aardig wat sceptici op over Apples nieuwe speeltje. In verschillende analistenrapporten werd aangehaald dat de vraag naar de Watch na een initieel enthousiaste verkoop compleet was ingezakt

Dat lijkt daags na de publicatie van de resultaten een behoorlijk foute inschatting. 'Lijkt', want Apple maakt het niet te gemakkelijk om de prestatie van de Apple Watch objectief af te toetsen. Het bedrijf brengt de verkoop van het horloge onder in de categorie 'other products', samen met de iPod, Apple TV en de accessoires van het overgenomen Beats Electronics. Zo vermijdt het om cijfers te moeten geven aan de concurrentie, zo luidt de redenering. 

De Apple Watch kende een sterkere start dan de iPhone en de iPad.
Tim Cook
CEO Apple

Wat weten we wel? Het bedrijf drukte analisten gisteren op het hart dat de lancering veel beter was dan de eigen verwachtingen. Maar wat ben je met zo'n uitspraak, als je niet publiek maakt wat die verwachtingen waren? Idem voor de uitspraak dat de vraag hoger is dan het aanbod. Zolang je het aanbod niet kent, is zoiets nutteloze info. 

CEO Tim Cook stoefte ook dat de Apple Watch een sterkere start kende dan de iPhone en iPad indertijd. Aan die uitspraak hoeft op zich niet niet te veel waarde worden verbonden, want het Apple in 2007 en 2010 is niet het Apple van vandaag. Lanceringen vergelijken is dus niet echt zinvol.

Maar het levert wel een puzzelstukje op. Van de iPad is bekend dat er in de eerste elf weken na de originele lancering in 2010 3 miljoen stuks  over de toonbank gingen. Cook impliceert dus dat van het horloge meer stuks werden verkocht het voorbije kwartaal. Analisten mikten op cijfers tussen de 3 en de 5 miljoen.

Over de omzet valt ook een en ander af te leiden. De divisie 'other products' boekte een jaar geleden nog een omzet van 1,767 miljard dollar, het afgelopen kwartaal was dat al 2,64 miljard dollar. Een verschil van 874 miljoen dollar. Is dat dan het cijfer dat de Apple Watch binnenrijfde? Niet helemaal. Want de verkoop van vroeger vlaggenschip iPod zit al langer in vrije val. Het cijfer ligt dus 'ruim hoger' dan het verschil, zei ook financieel directeur Luca Maestri in verschillende interviews. 

Laten we het afronden op ongeveer een miljard dollar. Toch niet slecht voor een flop. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud