Advertentie

Ekopak scoort met dienstenmodel rond hergebruik van afvalwater

Ekopak-CEO Pieter Loose: 'De eerste helft van 2021 was een scharnierperiode.'

'Water as a service', het innovatieve businessmodel van de waterzuiveraar Ekopak, groeide met een kwart in het eerste halfjaar van 2021. Toch kan het West-Vlaamse bedrijf nog niet alle vruchten plukken. Er was een licht nettoverlies.

De voorbije zes maanden boekte het waterzuiveringsbedrijf Ekopak een omzet van 4,5 miljoen euro, een daling met 16 procent. 'De eerste helft van 2021 was een scharnierperiode voor Ekopak', licht CEO Pieter Loose toe. De beursgang in maart schudde de interne keuken dooreen, met een impact op de omzet.

Met ruggensteun van hoofdaandeelhouder Marc Coucke zuivert het Tieltse bedrijf regen-, afval- en oppervlaktewater voor andere bedrijven en verkoopt het ze in schone vorm terug. Dat dienstensegment, water as a service (WaaS), zag de omzet met een kwart toenemen tot 281.000 euro onder meer dankzij de start van een project bij het farmabedrijf Takeda in Lessen. Het baat daar een installatie uit om 600 miljoen liter afvalwater per jaar te hergebruiken. Dat is het equivalent van het watergebruik van 18.000 mensen. 'In één ruk koppelen we eigenlijk een hele stad van het waternet', zei Loose daar eerder over.

Maar bij het nu nog grotere niet-WaaS-segment (de bouw van waterzuiveringsinstallaties) daalde de omzet met bijna 18 procent, tot 4,2 miljoen euro. Volgens Loose leidde de beursgang van eind maart tot een hogere visibiliteit voor WaaS. Daardoor hebben meerdere klanten die in onderhandeling waren voor een niet-WaaS-contract uiteindelijk geopteerd om een WaaS-overeenkomst af te sluiten.

Dat betekent dat Ekopak nu meer installaties aan het bouwen is, waarvan het pas later de inkomsten zal zien eens het water erdoor begin te stromen. De bedrijfstop heeft nu al zicht op zeker 1 miljoen euro WaaS-inkomsten in 2021 en 2,5 miljoen euro in 2022.

Winstmarge

Goed nieuws is ook dat het businessmodel achter WaaS een veel hogere winstmarge oplevert. Tekent WaaS nog maar voor 6,3 procent van de omzet in het eerste halfjaar, dan levert het segment 28,8 procent van de brutobedrijfswinst (ebitda) op. De ebitda stijgt zo met 84 procent tot 690.000 euro.

Eind maart trok Ekopak naar de Brusselse beurs. Door de 600.000 euro eenmalige kosten die daarvoor werden gemaakt, gaat het bedrijfsresultaat 300.000 euro in het rood. Het nettoverlies bedraagt 400.000 euro. De beursgang leverde 56,6 miljoen euro bruto op, waarmee Ekopak zijn groeistrategie wil financieren. Begin deze maand raakte bekend dat Ekopak sponsor wordt van het Belgische profwielerteam Quick-Step, voor Loose een 'belangrijke stap in de internationale ambities'.

Voorts meldt het bedrijf dat de eerste overname, in april dit jaar, is afgerond.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud