Europlasma op zoek naar partner

©Emy Elleboog

Europlasma, een bedrijf uit Oudenaarde dat onder meer waterbestendige nanocoatings voor elektronica en textiel maakt, wil zich versterken met een partner. Dat vernam De Tijd.

Volgens onze informatie werd de zoektocht naar een partner al een tijdje geleden opgestart. De aandeelhouders van Europlasma - vier privépersonen, onder wie oprichter Anthony Vanlandeghem en CEO Filip Legein - namen het advieskantoor Deloitte in de arm om hen daarbij te adviseren. Eén bron stelt dat een Belgische financiële partij de beste papieren heeft om aan boord te komen, maar dat wordt niet bevestigd.

De wortels van Europlasma liggen in de filtratiemarkt, met toepassingen als olieafstotende mondmaskers. De voorbije jaren maakte het bedrijf de overstap naar de snelgroeiende markt voor technisch textiel.

Smartphones

De meeste media-aandacht kreeg het bedrijf evenwel met de jongste activiteit, het waterbestendig coaten van elektronische toestellen zoals smartphones, smartwatches en oortjes. Onder meer sommige modellen van het hippe koptelefoonmerk Beats, dat werd overgenomen door Apple, hebben een vochtwerend laagje van Oost-Vlaamse makelij. De toepassingen in textiel en elektronica maken vandaag telkens 30 à 40 procent uit van de omzet van Europlasma.

Het bedrijf is dankzij de nieuwe toepassingen in drie jaar tijd van zowat 3 naar 10 miljoen euro omzet gegroeid, maar het denkt dat de komende jaren een nieuwe groeispurt mogelijk is. Legein had het in een recent gesprek met De Tijd over een beoogde omzet van 20 à 30 miljoen euro over drie à vijf jaar. Om die extra sprong te maken, zal wel financiële versterking nodig zijn, zei hij toen.

Europlasma kan extra kapitaal gebruiken om zijn researchinspanningen te verbreden, de productie op te voeren en de verkoopinspanningen op te drijven. CEO Filip Legein wilde gisteren geen commentaar kwijt over de zoektocht naar een partner.

De zogenaamde nanocoatings van Europlasma worden in speciale ovens aangebracht met plasmatechnologie. Ze vormen een onzichtbaar laagje dat ongeveer 1.000 keer dunner is dan een mensenhaar.

Europlasma brengt de coatings niet zelf aan, maar verkoopt licenties op zijn technologie aan andere bedrijven. Die omvatten zowel de aankoop van de machines als de levering van chemicaliën voor de coating. Op die manier kan Europlasma ook recurrente inkomsten genereren. Het bedrijf boekte vorig jaar een operationele kasstroom (ebitda) van 2,5 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud