Vrouwen zijn in de technologiesector in de minderheid. Hoog tijd om het vrouwelijk ondernemerschap, waar pragmatisme, intuïtie, multitasken en soft skills deel van uitmaken, te omarmen.

De excuustruus. Het woord flitste door mijn hoofd toen ik het aanbod kreeg deze column te schrijven. Dat de term oppopte, bevestigt dat we nog een weg te gaan hebben. Vrouwen zijn in de technologiesector helaas nog altijd in de minderheid.

En dus grijp ik deze kans met beide handen. Om een platform te geven aan anderen, maar zeker ook om persoonlijke ervaringen te delen en hopelijk mensen te inspireren. Technologie is niet mijn eerste, noch mijn enige passie. Mode is dat al veel langer. Exact op dat kruispunt bevind ik me vandaag, met verschillende petjes op en in meerdere rollen.

Advertentie

Ik gebruik mijn eerste column dan ook maar even als introductie. Bij Flanders DC zetten we in op toekomstgericht ondernemerschap, met oog voor innovatie en technologie. Ik geef modeontwerpers en -bedrijven advies en zet allerlei projecten op waarbij inspiratie, samenwerking en netwerken vaak centraal staan.   

Een op de drie mannen kiest als hij gamet een vrouwelijk karakter. Al zijn de gamewerelden nog te vaak vrouwonvriendelijk.

Tegelijk ben ik ondernemer en samen met Shayli Harrison oprichter van het eerste digitale modebedrijf in België, Mutani. We brengen traditionele modeontwerpers en digitale ontwikkelaars samen om virtuele mode te ontwikkelen die je digitale identiteit in games, virtuele werelden of op sociale media unieker maakt. 

Een voor mij logisch vervolg werd WEB32, een event slash beweging dat de opportuniteiten van web3, de decentrale opvolger van het huidige internet, aan ondernemers toont en mensen wil samenbrengen en inspireren. Tot slot zetel ik in de raad van bestuur van twee modegroepen, Duror Group (Terre Bleue, Zilton en Gigue) en CRG Group (JBC, Mayerline en CKS).  Jawel, bij de 'andere Ann Claes', de mede-eigenares van CRG.

Iedereen vrouw

Vrouw zijn, blijkbaar wil iedereen dat af en toe wel. Een op de drie mannen kiest als hij gamet een vrouwelijk karakter, blijkt uit studies. Al zijn de gamewerelden nog te vaak vrouwonvriendelijk, net als het online gedrag. Het is een erkend probleem en een work in progress.

Advertentie

Web3 wordt vaak omschreven als een nieuwe start voor het internet, een kans om het beter te doen. Veel initiatieven zetten vrouwen in de kijker of willen hen introduceren, zoals de decentrale autonome organisatie AllStarWomen of Women in Web3. Er zijn projecten die rond dat thema non-fungible tokens (NFT’s) gebruiken, eigendomscertificaten op een blockchain, zoals World of Women en Boss Beauties. En er zijn de Wom3nsquare afterwork meetups, die deze maand beginnen in Brussel. 

De vraag is: moeten vrouwen op een vrouwvriendelijke manier in een aparte groep geïntroduceerd worden tot het onderwerp?  Een gedachte waar ik mee worstel. Hoewel ik erg moet lachen met Instagram-pagina’s als Cryptobesties, met als bijschrift ‘tired of the bros mansplaining you’, hou ik meestal niet van positieve discriminatie en al zeker niet van hokjes. Tegelijk betrap ik me op feministische gedachten als ik het gevoel heb dat ons onrecht wordt aangedaan, zoals #solidaritywithsanna. Die dualiteit leidt tot een vraagstuk dat ik meteen ook wil serveren bij jullie koffie.

Wel is het altijd inspirerend om succesvolle voorbeelden te zien.  Enter Inspiring Fifty: vijftig vrouwelijke rolmodellen in tech. Op 6 oktober werd de nieuwe lijst voorgesteld, met persoonlijke ontdekkingen als Antonietta Mastroianni (Proximus), Rosanna Kurer (CyberWayFinder) en Cindy Smits (Coderdojo), die met Digitale Wolven ook bij meisjes digitale vaardigheden wil ontwikkelen.

Ik omarm het vrouw zijn. Het vrouwelijk ondernemerschap, waar pragmatisme, intuïtie, multitasken en soft skills deel van uitmaken. Ongeacht de motivatie voor deze column omarm ik vooral de kans om mijn kijk te delen.

Tot volgende maand, Ann.

Ann Claes is senior project manager fashion bij Flanders DC

Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.