Extra magazijnen vangen forse groei Zalando op

©AFP

De kledingwebwinkel Zalando zal dit jaar sneller groeien dan verwacht. Daarom zal de kledingreus zijn magazijncapaciteit fors uitbreiden. Voor het eerst opent het een depot buiten Duitsland.

Om in de groeiende vraag te voorzien, wil Zalando over enkele jaren twee nieuwe magazijnen in gebruik hebben en één van zijn drie bestaande magazijnen uitbreiden. Daarom begint de webwinkel in het najaar aan de bouw van een vierde Duits verdeelcentrum. Dat wordt even groot als de bestaande distributiecentra in Monchengladbach en Erfurt, die elk een oppervlakte hebben van om en bij 120.000 vierkante meter. Het eerste gedeelte van het nieuwe magazijn moet eind 2016 al klaar zijn. Het depot in Monchengladbach zal in de komende maanden worden uitgebreid tot de maximumcapaciteit van het terrein waarop het gebouwd is.

Italië

Daarnaast treedt Zalando met zijn magazijnen voor het eerst buiten de grenzen van thuisland Duitsland. Begin 2016 willen de Duitsers een magazijn openen in Italië. Daarvoor werken ze samen met een logistieke partner.

De massale uitbreiding is te verklaren door de forse groei van het bedrijf. Zalando dacht begin dit jaar dat het in 2015 met 20 tot 25 procent zou groeien. Maar die inschatting wordt naar boven bijgesteld: een groei met 28 tot 31 procent in realistischer. Enkele weken geleden signaleerde het bedrijf al dat het sneller dan verwacht groeit en de definitieve halfjaarcijfers bevestigen dat. De omzet steeg in de eerste zes maanden van 2015 met 31,5 procent naar 1,38 miljard euro. De aangepaste bedrijfswinst (ebit) steeg van 12,4 miljoen euro naar 59,2 miljoen euro.

Wanbetalers

De enige valse noot is dat er meer wanbetalers zijn. Dat komt doordat Zalando eind 2014 zijn betalingsvoorwaarden versoepelde. Dat leverde in het tweede kwartaal een betalingsachterstand van 18,5 miljoen euro op, waardoor de aangepaste bedrijfswinst in het tweede kwartaal lager ligt dan in het eerste. Volgens Zalando is het probleem opgelost, doordat de betalingsvoorwaarden weer strenger zijn.

In april, mei en juni had de online kledingwinkel 16,4 miljoen actieve klanten. Een jaar eerder waren dat er nog 13,7 miljoen. Ook het personeelsbestand groeide, van 7.588 mensen in december 2014 naar 9.079 in juni.

Beurssucces

Ook op de beurs van Frankfurt ontpopt Zalando zich tot een succesverhaal. De online retailer trok in oktober vorig jaar naar de beurs. Inmiddels is de koers met ruim de helft gestegen en heeft het Duitse bedrijf een marktkapitalisatie van 8,1 miljard euro. Ter vergelijking: Dat is een miljard meer dan Colruyt, marktleider onder de Belgische supermarkten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud