Facebook-adverteerders hebben lak aan privacyschandalen

©Bloomberg

Het grootste sociale netwerk ter wereld verdiende in 2018 38 procent meer aan reclame. Daarbij werd het geholpen door meer dagelijks én maandelijks actieve gebruikers (beide +9%).

'We schatten dat ongeveer 2,7 miljard mensen Facebook, Instagram, WhatsApp of Messenger maandelijks gebruiken, van wie meer dan 2 miljard dagelijks.'

Een rist schandalen krijgt de grootste familie van sociale media niet klein. Zowel de omzet als de nettowinst van Facebook kwam in het laatste kwartaal van 2018 boven de analistenconsensus uit. Een omzetstijging van 30 procent naar 16,9 miljard vertaalde zich in een winststijging van 61 procent tot 6,9 miljard.

In de handel nabeurs kreeg het aandeel een boost, nadat de koers in de aanloop naar de publicatie al met ruim 4 procent was gestegen.

Resultaten Facebook
20182017Stijging
Omzet55,840,6+37,4%
Winstmarge45%50%\
EBITDA24,920,2+23,2%
Nettowinst22,115,9+39%

Cijfers in miljard dollar

Met een dijk van een kwartaalverslag kan het bedrijf een ruw 2018 feestelijk afsluiten. Het bedrijf moest zich op verschillende fronten verdedigen tegen privacyschandalen, datalekken en beïnvloeding van verkiezingen via de soms dubieuze informatie die dankzij Facebook snel het juiste publiek bereikt.

De winstmarge zakt, omdat het bedrijf niet langer alle verantwoordelijkheid afwijst voor de inhoud die het helpt verspreiden. Dat vergt investeringen in algoritmen en mensen die online berichten in de smiezen houden.

Maar het businessmodel, dat zowel steunt op terugkerende gebruikers als op de reclame-inkomsten die zij opleveren, staat op beide fronten als een huis. Ook het aantal dagelijkse en maandelijkse gebruikers in de VS en Europa, de twee meest verzadigde markten, zit ondanks alles in de lift.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect