Facebook heft nieuwsblokkade in Australië op

©Bloomberg

In het belangrijkste voorhoedegevecht tussen Silicon Valley en mediabedrijven begraven Facebook en de Australische overheid de strijdbijl. Facebook ontsnapt aan een 'gedwongen onderhandeling'.

Australiërs kunnen binnenkort weer nieuwsberichten uit eigen land lezen op hun Facebook-account. Het sociale netwerk heft haar nieuwsblokkade op, bevestigde het dinsdag, na overleg met de overheid.

Het Australische conflict doet er ook toe in Europa. Het is de voorhoedestrijd van een episch gevecht tussen mediabedrijven van over de hele wereld en Silicon Valley-bedrijven als Google en Facebook. De inzet van dat gevecht zijn de advertentie-inkomsten in de mediasector.

De internetplatformen vinden dat ze via zoekmachines en sociale netwerken nieuwsberichten beter toegankelijk maken en daardoor meer mensen bereiken. De mediabedrijven daarentegen voelen zich door Google en Facebook beroofd van hun advertentie-inkomsten die ze nodig hebben om hun journalistiek werk te betalen.

Nieuwsblokkade

De Australische regering wil die kwestie regelen via een wet, die nog in voorbereiding is. Daarin krijgen mediabedrijven en internetplatformen de kans om een commerciële deal te sluiten die toelaat de kosten en opbrengsten van mediaproductie onder elkaar te verdelen. Zo'n deal komt erop neer dat Facebook en Google betalen voor het verspreiden van nieuwsberichten, waardoor een deel van de advertentie-inkomsten terugvloeit naar de mediasector.

Uitgevers kiezen zelf om hun berichten te delen op Facebook.
Facebook

Googles eerste reactie was dat het zich door die wet verplicht voelde de Australische markt te verlaten. Ook Facebook voelde zich door dat wetsontwerp in de hoek gedrumd en vond dat de Australische overheid de kant koos van 'mediaconglomeraten'.

Het wetsontwerp bepaalde dat als de onderhandelingen over een commerciële deal tot niets leiden een arbitragecomité een beslissing mag nemen. Facebook schoot in zo'n grote kramp over die 'gedwongen onderhandelingen' dat het alle Australische nieuwspagina's blokkeerde.

Nieuwsberichten stelen

'In tegenstelling tot wat sommigen suggereren, steelt Facebook geen nieuwsberichten', zei het Amerikaanse bedrijf daarover. 'Uitgevers kiezen zelf om hun berichten te delen op Facebook. Ze vinden er nieuwe lezers, nieuwe abonnees en hogere omzet. Nieuwsorganisaties zouden Facebook niet gebruiken als het hun winst niet ten goede komt.'

Premier Scott Morrison reageerde dat Facebook heel Australië ‘ontvriend’ had, en dat zijn regering niet zou zwichten voor het ‘pestgedrag’. Robert Whitehead, bestuurder bij de Australische mediagroep McPherson, had het in een blogpost over een ‘nucleaire’ actie.

Anderen reageerden dat Facebook 17 miljoen Australiërs onbeschermd overliet aan fake news en complottheorieën en de waarheid inruilde voor dollars.

Gedwongen onderhandeling

Ondanks de harde botsing bleven de Australische overheid en Facebook met elkaar onderhandelen. Die gesprekken hebben geleid tot een compromis waarbij de grip op Facebook wordt gelost. Het bedrijf lijkt te kunnen ontsnappen aan een door het arbitragecomité opgelegde deal door die deal gewoon te weigeren.

'De regering heeft duidelijk gemaakt dat we mogen beslissen of nieuwsberichten op Facebook verschijnen, waardoor we niet automatisch in een gedwongen onderhandeling worden geduwd', zegt Campbell Brown, bij Facebook verantwoordelijk voor de relaties met nieuwsorganisaties in een blogpost.

Voorhoedegevecht

De strijd in Australië wordt nauwlettend gevolgd in Europa en de VS, omdat ook daar de overheid de internetgiganten aan banden wil leggen.

De strijd tegen Google is anders dan die tegen Facebook.

De strijd tegen Google is anders dan die tegen Facebook. Google neemt ongevraagd stukken tekst over, terwijl uitgevers hun artikels zelf deelbaar maken op Facebook.

Bovendien is Google sterk afhankelijk van nieuwsberichten, omdat mensen op een zoekmachine naar nieuwe en betrouwbare informatie zoeken. Facebook zegt dat maar 4 procent van de gedeelde info op zijn platform nieuwsberichten zijn. De machtsverhouding is omgekeerd: veel mensen hebben zich net afhankelijk gemaakt van Facebook voor hun nieuwsgaring.

Microsoft en Google

Het verklaart waarom Google de voorbije week wel al deals met de grote Australische mediagroepen sloot: Nine Entertainment, Seven West Media en Rupert Murdoch's News Corp.

Microsoft isoleerde Facebook maandag nog wat meer door met de Europese uitgevers een akkoord te aanvaarden waarin het betaalt voor het gebruik van nieuwsberichten. Het aanvaardt daarbij het door Facebook bestreden arbitragemechanisme en hoopt dat het zijn zoekmachine Bing daardoor relevanter kan maken.

In het persbericht van de Europese uitgevers en Microsoft worden de techbedrijven omschreven als 'poortwachters met een grote marktdominantie'.

Europa

Ook Europese landen overwegen de machtige internetplatformen aan banden te leggen. De Franse uitgevers sloten vorige maand een deal waarbij Google hen betaalt om hun nieuwsinformatie aan te bieden.

Google en Facebook proberen al maanden mediabedrijven aan boord te krijgen voor mobiele nieuwsapps, waarbij ook berichten die achter een betaalmuur zitten kunnen worden gelezen. Mediabedrijven krijgen in zo'n deal geld, maar staan controle af over de presentatie en selectie van hun berichtgeving, lezersdata en auteursrechtenclaims.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud