Facebook lanceert gezichtsherkenning in Europa

©AFP

Het sociale netwerk maakt van de komst van nieuwe Europese privacyregels gebruik om een omstreden functie te lanceren.

Op 25 mei gaan in de gehele Europese Unie nieuwe regels rond databescherming van kracht. Facebook stelt zich vanaf vandaag in regel met de verordening.

Het idee van de Europese regels is dat internetgebruikers weer meer controle moet hebben over hun onlinedata. Centraal staat het idee van ‘toestemming’. Een bedrijf mag alleen data gebruiken van zijn klanten als ze daar expliciet toelating voor geven. Het bedrijf moet die toelating vragen in ondubbelzinnige taal.

’s Werelds grootste sociale netwerk gaat vanaf vandaag zijn gebruikers op een bepaald aantal aspecten weer om die toestemming vragen. Als u op Facebook meegeeft welke politieke, religieuze of relationele voorkeuren u hebt, zal het netwerk u vragen of u dat nog altijd wil delen, en of het die informatie mag gebruiken.

'Veiligheid'

Maar Facebook maakt ook van de gelegenheid gebruik om een nieuwe functie te lanceren. U zal moeten beslissen of u gezichtsherkenning inschakelt op het platform. Dat is een functie die al zes jaar bestaat in de Verenigde Staten, maar al die tijd uitgeschakeld was voor Europese gebruikers.

Met gezichtsherkenning zegt Facebook uw ‘ervaring’ te kunnen verbeteren. Als je een foto op Facebook zet, kan gezichtsherkenning helpen om te ‘taggen’ wie er op de foto staat. Maar Facebook gebruikt het naar eigen zeggen ook om veiligheidsredenen, bijvoorbeeld om te detecteren als iemand jouw foto als profielfoto gebruikt.

Zo komt u te weten wat Google & co over u bijhouden

GOOGLE

Wil je controleren wat Google allemaal over je weet, volstaat het om naar google.com/takeout te surfen. Daar kan je opvragen wat Google bijhoudt, per categorie, of als geheel. Door de enorme hoeveelheid, kan het downloaden wel enkele uren of zelfs dagen duren.

FACEBOOK

Wie alles wil weten wat Facebook over zich heeft verzameld en hoe ze u bij adverteerders aanprijzen, kan via zijn profiel alles opvragen. Via het pijltje rechts bovenaan je profiel kan je doorklikken naar je instellingen. Dan kom je terecht in de algemene accountinstellingen. Onderaan krijg je de optie om al je data te downloaden. Facebook mailt je eens alles in gereedheid is.

TWITTER

Ook Twitter geeft de optie om alle data die het over je heeft te bekijken. Via je profiel, kan je klikken op de tab ‘instellingen en privacy’. Daar krijg je de subcategorie ‘uw Twitter data’ voorgeschoteld. Via die link kan je grasduinen in wat Twitter over u weet en hoe het bedrijf u categoriseert.


 

De functie is ‘opt-in’, zo benadrukt Facebook. Dat betekent dat Facebook alleen aan gezichtsherkenning doet als u daar voor koos. Het vraagt zo, naar de geest van de nieuwe Europese regels, ‘expliciete toestemming’. U kan ook altijd weer stoppen met gezichtsherkenning. Uw ‘face template’ wordt dan gewist, stelt het bedrijf.

Groepsvordering

Toch heeft de lancering een nare bijsmaak. In de Verenigde Staten heeft een rechter maandag een groepsvordering toegestaan tegen de gezichtsherkenningtechnologie. Facebook maakt zich sterk dat de twee elementen los van elkaar staan, omdat het in de Verenigde Staten gaat om lokale wetten.

Sowieso houdt u beter uw ogen open als u dezer dagen op Facebook gaat. Het sociale netwerk zal u ook vragen om de nieuwe gebruiksvoorwaarden en het nieuwe databeleid, waarvan het claimt dat die nu in meer heldere taal zijn opgesteld, goed te keuren.

Facebook probeert met de komst van de nieuwe privacyregels zijn reputatie op te vijzelen na het schandaal rond Cambridge Analytica. Dat Britse bigdatabedrijf kon persoonsgegevens van miljoenen gebruikers exploiteren voor politieke doeleinden, zonder hun toestemming.

Deze week nog pakte Facebook uit met grote advertentiecampagnes in de Vlaamse kranten rond de nieuwe databeschermingsregels. Nu breit het daar op het eigen netwerk dus een vervolg aan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud