Advertentie

'Facebook verandert binnenkort van naam'

Facebook-CEO Mark Zuckerberg. ©AFP

CEO Mark Zuckerberg wil dat de naam van zijn bedrijf minder synoniem is voor sociale media en alle bijbehorende negatieve connotatie.

Mark Zuckerberg zou de nieuwe naam volgende week willen aankondigen op het jaarlijkse Connect-event, al kan de aankondiging ook al vroeger vallen. Maandag publiceert Facebook zijn kwartaalrapport. Dat schrijft de technologiewebsite The Verge op basis van een bron dicht bij het bedrijf.

Zuckerberg wil met de invoering van een nieuwe naam de ambitie onderstrepen dat het bedrijf meer is dan alleen een - weliswaar tot nog toe uiterst rendabel - sociaal medium. Facebook zou dan gewoon een van de producten zijn - naast WhatsApp, Instagram, Oculus, enzovoort - onder de nieuwe koepel.

‘We zullen een transitie in gang zetten van mensen die ons in de eerste plaats zien als een socialmediabedrijf naar een ‘metaversebedrijf’, zei Zuckerberg voorbije zomer al.

Facebook kondigde begin deze week nog een forse recruteringsgolf in Europa aan voor de ontwikkeling van die metaverse, een soort virtuele werk- en leefomgeving. Een naamsverandering is ook een manier om de negatieve connotatie rond Facebook en sociale media minder op het moederbedrijf te laten afstralen. De klokkenluidster Frances Haugen deed eerder deze maand een boekje open over de interne keuken bij Facebook.

Facebook is niet het eerste bedrijf dat de naam verandert omdat de vlag de lading niet meer dekt. Het bekendste voorbeeld is Google, dat transformeerde naar Alphabet. Alphabet werd de beursgenoteerde paraplu boven de zoekmotor en tal van andere activiteiten zoals de ontwikkeling van medische technologie en een zelfrijdende auto.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud