Frans uv-licht gaat kleine verstekelingen te lijf

Benoît Gillmann, de stichter van BIO-UV ©BIO-UV, Patricia Levrault

Schepen nemen onbewust invasieve microben en andere organismen van over de hele wereld mee. Een Frans bedrijf gebruikt uv-stralen in de plaats van chemicaliën om de ongewenste passagiers uit te roeien.

Toen een Chinees vrachtschip in 1991 aanmeerde in de El Callao-zeehaven in Lima, werd niet alleen de lading gelost. Ook ballastwater werd gedumpt, samen met een kwaadaardige Aziatische stam van de cholerabacterie. Binnen een paar weken had de ziekte zeevruchten besmet, zich een weg gebaand naar de sloppenwijken van de Peruaanse hoofdstad en zich verspreid naar elf andere landen. Latijns-Amerika stond voor de eerste keer in ruim een eeuw oog in oog met een cholerauitbraak. Er vielen 9.000 doden vooraleer de epidemie onder controle was.

Wat in Peru gebeurde, illustreert een weinig bekende bijwerking van onze geglobaliseerde economie. De schepen die meer dan 80 procent van de wereldgoederen vervoeren, verplaatsen elk jaar tussen 3 en 5 miljard ton zeewater over de hele planeet. Dat gebeurt in de vorm van ballast, het water dat meegenomen wordt in enorme tanks zodat het schip stabiel op zee blijft drijven. Als een schip zijn lading lost, neemt het ballastwater op ter compensatie van het wegvallende gewicht. Die ballast wordt weer gedumpt als het schip in de volgende haven weer geladen wordt met andere goederen.

De ballastwaterbehandeling van BIO-SEA

Ballastwater bevat een verscheidenheid van organismen, zoals bacteriën, virussen, larven en volwassen vormen van mariene planten en dieren. Na het lossen kunnen die nietinheemse soorten groeien en gedijen in hun nieuwe habitat. Dat brengt een verwoestende schade toe aan de ecologie, de economie en de volksgezondheid in de directe omgeving.

Om dat probleem op te lossen, hebben zowel de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de VN als de kustwacht van de VS regelgeving opgesteld. Volgens die voorschriften zijn schepen verplicht alle ballast te behandelen voordat die in kustwateren over de hele wereld gedumpt mag worden. Diverse bedrijven pakken de verspreiding van invasieve soorten door de scheepvaart aan met behulp van diverse behandelingsmethoden, zoals chemicaliën, warmte, elektriciteit en ultrasone trillingen. Voor een van de meest innovatieve en milieuvriendelijke aanpakken moeten we naar een residentieel zwembad in Zuid-Frankrijk trekken.

Met haar terrasjes, terracotta dakpannen en tjirpende krekels lijkt de Franse stad Lunel zeer ver weg van de drukke vaarroutes van de internationale handel. Maar toch is Lunel de plek waar Benoît Gillmann stuitte op de technologie die zijn bedrijf Bio-UV in de voorhoede van de ballastwaterbehandeling heeft geplaatst. ‘Iemand vertelde me over een man die met behulp van een handigheidje dat hij in zijn garage had gebouwd, zijn zwembadwater kon behandelen zonder chloor te gebruiken’, licht Gillmann toe. ‘Ik vond het geweldig klinken en heb hem gevraagd mijn zwembad ook te behandelen. Het systeem werkte zo goed dat ik besloot het op de markt te brengen.’

Vrachtschepen verplaatsen tussen de drie en vijf miljard ton zeewaterper jaar, als ballastwater. ©rv

Het Bio-Sea-systeem werkt niet met chemicaliën. In plaats daarvan worden ultraviolette stralen gebruikt om alle levende organismen die in het ballastwater aanwezig zijn uit te roeien. Nadat het water door een compacte filter is gestroomd, wordt het blootgesteld aan uv-cbestraling op 254 nanometer golflengte, precies het ultraviolette licht waar de atmosfeer van de aarde ons tegen beschermt.

In 2000 begon het bedrijf met de verkoop van de technologie voor zwembaden en algemene waterbehandelingen. Tien jaar later zag het grote nieuwe kansen in de behandeling van ballastwater. Na een drie jaar durend onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma en een investering van 2,5 miljoen euro werd het uv-behandelingssysteem met succes aangepast aan scheepvaarttoepassingen. De volledige IMO-certificering werd verkregen in 2013. De Amerikaanse certificatie zou voor 2016 zijn.

Bio-UV is ondertussen uitgegroeid van een kleine onderneming naar een internationaal bedrijf met een eigen Amerikaanse dochteronderneming. Het telt 69 werknemers. Gillmann behoudt een meerderheidsaandeel in het bedrijf. De resterende 46 procent is in handen van drie beleggingsfondsen. BIO-UV voorspelt een stijging van de omzet van 12 miljoen euro nu naar 30 miljoen euro in 2018.

In 2013 leverde BIO-UV het behandelingssysteem voor ballastwater voor het nieuwe vlaggenschip van de CMA CGM Group, ’s werelds derde grootste scheepvaartonderneming. ‘Dat is een belangrijke bron van trots en erkenning voor het bedrijf’, onderstreept Gillmann. Het is tevens goed nieuws voor de rest van de planeet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud