Google geeft 10.000 kmo-werknemers gratis digitale les

©REUTERS

Belgische bedrijven hinken achterop als het op digitale ontwikkeling aankomt. De internetreus Google wil daar een mouw aanpassen, met een groots opgezet opleidingsproject voor kmo’s in samenwerking met Unizo, Voka en Syntra.

België is een digitaal land. Bijna 85 procent van de bevolking heeft toegang tot internet, en de kwaliteit van onze verbinding is bovendien van wereldniveau. Vorig jaar kocht net geen 75 procent van de geconnecteerde bevolking online. We zijn met z’n allen stilaan digitale wezens.

Maar dat uit zich nog niet zozeer bij onze bedrijven. Het aandeel van de interneteconomie in ons bruto nationaal product bedraagt maar 3 procent. Dat is de helft van Nederland, en goed voor een twintigste plaats onder de 34 OECD-landen (Organisation for Economic Co-operation and Development). Die ‘mismatch’ tussen consument en onderneming is niet onbelangrijk. Onze bedrijven laten te veel kansen liggen in een snel groeiende digitale omgeving. Het bekendste - maar niet het enige - voorbeeld: ongeveer de helft van wat wij met z’n allen online uitgeven aan e-commerce, stroomt naar het buitenland.

Om het opleidingsprogramma voor kmo’s bekend te maken, trekt Google de komende weken mee met minister voor de Digitale Agenda Alexander De Croo en minister van Middenstand , Zelfstandigen en Kmo’s Willy Borsus op ‘Tournée Digitale’ doorheen het land. Daarna trekt de ‘Groeimotor’ zelf langs enkele tientallen centrumsteden in het hele land om er opleidingen te organiseren. De eerste opleidingsronde begint al in november. Google werkt daarvoor samen met de zelfstandigenorganisaties Unizo en Voka en met de opleidingsexpert Syntra. Ook de regionale overheden geven ondersteuning. Details over data en locaties zijn te vinden via website g.co/groeimotor of bij de lokale afdelingen van Voka, Unizo en Syntra. Het einddoel is om in 2015 en 2016 10.000 werknemers te trainen. Bij grote interesse, kan dat cijfer nog stijgen.

Het thema houdt de verschillende regeringen die dit land rijk is al langer bezig. Op federaal niveau hebben we met Alexander De Croo (Open VLD) voor het eerst een minister voor Digitale Agenda. Dat de overheid eindelijk wakker werd, begint ook privé weerklank te krijgen. Enkele weken geleden kondigde Goudengids.be aan dat het kmo’s gratis gaat opleiden in digitale marketing via enkele seminaries en een digitaal kennisplatform voor kmo’s. En nu zet ook de Belgische tak van de internetreus Google zijn schouders onder een groots opgezet digitaal opleidingstraject.

‘Dit is een thema waar we al jaren proberen een bewustmaking rond te creëren’, zegt de Belgische Google-directeur Thierry Geerts. ‘Maar het was tot nu vooral roepen in de woestijn. Voor het eerst voelen we nu ook echt tractie bij de verschillende regeringen. Dus hebben we ons afgevraagd hoe we kunnen bijdragen.’

Het antwoord? Een groots opgezet opleidingsprogramma voor kmo’s, onder de naam ‘Google Groeimotor’. ‘Het doel is tussen nu en eind 2016 10.000 werknemers van kmo’s digitaal vaardiger te maken’, legt Geerts uit. ‘Dat is veel, maar dat is nodig als je een verschil wil maken. We willen meer veroorzaken dan gewoon een rimpeling in het water.’

De focus op kmo’s is logisch, zegt Geerts. ‘De CEO’s van multinationals moet je niet meer bereiken. Het is in het economische weefsel van België dat je echt iets kan betekenen.’

Tot nu was het roepen in de woestijn. Maar we merken nu tractie voor het digitale verhaal bij de verschillende Belgische regeringen.
THierry Geerts
Country Director België Google

De opleidingen die Google wil bieden zijn erg breed. ‘We willen kmo’s leren hoe ze zich online zichtbaar kunnen maken, met de nadruk op mobiel’, aldus Geerts. ‘Om je een voorbeeld te geven: ik was hier onlangs op zoek naar een carwash in de buurt. Geen enkele gevonden. Terwijl ze er wel zijn. Zo loop je klanten mis. We gaan ook specifiek werken op hoe je online beter klanten kan werven. Ook in het buitenland. Vandaag komen Belgen vaak bij Nederlandse webshops uit. Wij willen dat Belgische bedrijven straks Nederlanders overtuigen om bij hen te kopen. En tot slot willen we bedrijven leren hoe ze met digitale oplossingen beter en efficiënter kunnen samenwerken. De bedoeling is echt om het superpraktisch aan te pakken. Met wat je in het weekend meekrijgt, moet je maandag echt aan de slag kunnen gaan.’

De opleidingen zijn volledig gratis. Wat hoopt Google er dan aan over te houden, behalve positieve pr? ‘Er zit geen adder onder het gras’, verzekert Geerts. ‘Er hangt niets aan vast, ze zijn volledig vrijblijvend. Maar ja, als de boodschap aankomt, dan zullen er vast wel wat kmo’s bij onze producten uitkomen. Als het verhaal van Google één ding bewijst, is het dat altruïsme niet zo’n slecht zakenmodel is. Alles wat Google heeft uitgebouwd, begon als een product dat mensen graag wilden gebruiken. En daarna werd er dan wel nagedacht of er ook geld mee verdiend kon worden. Maar nogmaals, hier is die vraag niet aan de orde. We nemen gewoon onze verantwoordelijkheid als bedrijf.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud