Google krijgt Franse boete van 220 miljoen euro voor machtsmisbruik

©REUTERS

De Franse mededingingsautoriteit bestraft de zoekreus omdat die zijn dominantie op de onlineadvertentiemarkt heeft gebruikt om de eigen diensten voorrang te geven.

De zaak tegen het Amerikaanse techbedrijf was aangespannen door drie mediaspelers. Het Belgische Rossel - de uitgever van Le Soir die ook 50 procent bezit van Mediafin (De Tijd/L'Echo) - het Amerikaanse News Corp en de Franse krant Le Figaro hadden Googles dominante positie op de onlineadvertentiemarkt aangeklaagd bij de Franse mededingingsautoriteit. Le Figaro trok zich naderhand wel terug.

Binnen Google Ad Manager, een platform waarmee het diensten aanbiedt om online te adverteren, zou de zoekreus de eigen systemen een voorkeursbehandeling gegeven hebben. Concurrerende aanbieders van online advertentieruimte zouden daardoor niet kunnen meegroeien in een groeiende markt.

Maandag raakte bekend dat de aanklagers in het gelijk zijn gesteld. 'Dit zijn bijzonder ernstige praktijken', zei Isabelle de Silva, het hoofd van de Franse Autorité de la Concurrence. 'Niet alleen aanbieders van ruimte voor onlineadvertenties maar ook mediabedrijven die via Google adverteren, werden erdoor benadeeld omdat ze reclame-inkomsten misliepen.'

We zijn bereid samen te werken met de autoriteiten en andere advertentiediensten meer toegang te verschaffen.
Google

Google betwist het misbruik van zijn dominante positie niet. De boete van 220 miljoen euro maakt deel uit van een ruimere schikking, waarin de zoekreus belooft concurrenten meer ruimte te geven. 'We zijn bereid samen te werken met de autoriteiten en andere advertentiediensten meer toegang te verschaffen', klinkt het bij de juridische dienst van Google.

Google heeft daarvoor concrete beloftes gedaan, die voor drie jaar bindend zijn. Dat proces wordt opgevolgd door een onafhankelijke observator, die verslag moet uitbrengen bij de Franse autoriteiten. Hoewel de beloftes alleen voor Frankrijk gelden, is de kans niet onbestaande dat Google zijn onlineadvertentiebeleid wereldwijd aanpast.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud