Google slaat advertenties voor bitcoin in de ban

Een bitcoinautomaat in het station Brussel-Centraal ©Photo News

De internetreus blokkeerde vorig jaar meer dan 3 miljard advertenties, bijna dubbel zoveel als in 2016.

Goed een maand na Facebook, 's werelds invloedrijkste socialemediabedrijf, legt nu ook Google, 's werelds grootste online zoekbedrijf, advertenties voor de bitcoin  en andere cryptomunten aan de ketting. Dat kondigde de internetreus aan in een blogpost

©Google

Google viseert producten die beleggers vaak een snelle winst beloven en financiële waakhonden al langer een doorn in het oog zijn. Het gaat niet alleen om de bitcoin en andere cryptomunten, maar ook binaire opties en andere erg speculatieve financiële producten.

De bitcoinkoers nam een hoge vlucht in 2017, maar viel begin dit jaar fors terug. Woensdag noteert de bitcoin tegen zo'n 9.100 dollar. 

Ruimere strijd

Het verbod gaat in vanaf juni en kadert in een algemene strijd tegen dubieuze advertenties. Google liet in een aparte blogpost weten in 2017 3,2 miljard advertenties geblokkeerd te hebben. Dat is bijna dubbel zoveel als de 1,6 miljard in 2016.

Bij dat cijfer zaten ook 130 miljoen advertenties waarmee oplichters ongemerkt de rekenkracht van surfers probeerden in te pikken om bitcoins en andere cryptomunten te mijnen, het zogenaamde 'crypto-jacking'.

Let wel: de verhoogde strijd tegen frauduleuze advertenties hakt niet meteen in op het stevig op advertenties gestoelde verdienmodel van 's werelds waardevolste beursgenoteerde bedrijf na Apple. Over het boekjaar 2017 boekte Google-moeder Alphabet bijna 23 miljard dollar winst op 111 miljard dollar omzet. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n