Kosten Google stijgen forser dan omzet

Het Google-kantoor in Londen. ©BELGAIMAGE

Adverteerders wisten Google ook in het laatste kwartaal van 2018 goed te vinden, maar de marges staan onder druk door stijgende kosten en afschrijvingen.

Alphabet, het moederbedrijf van Google, was maandagavond de laatste van de grote beursgenoteerde Amerikaanse technologiebedrijven die met resultaten kwamen. Alphabet heeft vorig jaar 30,7 miljard dollar nettowinst geboekt. Dat is ruim dubbel zoveel als in het jaar ervoor. De omzet steeg met 23 procent naar 136,8 miljard dollar.

In het vierde kwartaal steeg de omzet met 22 procent naar 39,3 miljard dollar. Netto ging Alphabet van 3 miljard dollar verlies naar 9 miljard winst, 30 procent meer dan een jaar eerder. Daarin zat dit jaar wel een eenmalig boekhoudvoordeel van zo'n 1,3 miljard dollar. De winst per aandeel kwam daardoor bijna 2 dollar boven de verwachtingen van de markt uit op 12,77 dollar.

32,6
miljard
In de laatste drie maanden van het jaar stegen de advertentie-inkomsten van 27 naar 32,6 miljard dollar.

Ter verduidelijking: exclusief een eenmalige belastinglast van bijna 10 miljard dollar maakte Alphabet in het vierde kwartaal van 2017 op ruim 32 miljard dollar omzet 6,8 miljard dollar nettowinst, of 9,70 dollar per aandeel.

In de laatste drie maanden van het jaar stegen de advertentie-inkomsten van 27 naar 32,6 miljard dollar. Goed nieuws voor Alphabet, want waarnemers vroegen zich af of het advertentie-inkomsten verliest aan Amazon, dat er qua advertentie-inkomsten fors op vooruitging in de laatste maanden van het jaar.

Slinkende marges 

Een smet op het rapport is dat de marges slonken in 2018. De afschrijvingen op investeringen, zoals in datacenters, stegen harder dan de omzet. Er moest ook meer geld worden uitgegeven aan het verwerven van advertenties en aan de verkoop en marketing voor de clouddivisie. De marge slonk van 24 naar 21 procent van de omzet. 

De kosten die Google maakt om surfers naar zijn sites te lokken stegen van 6,5 naar 7,4 miljard dollar. Ook dat is belangrijk voor waarnemers. Google heeft bijvoorbeeld een deal met Apple. Apple-toestellen gebruiken de zoekmachine van Google. Als de kosten te hoog oplopen, is dat een bedreiging voor het advertentiemodel van Google.

De cijfers werden niet goed ontvangen door beleggers. In de nabeurshandel in New York ging het aandeel omlaag.

Tragere groei van investeringen

In een toelichting op de cijfers zei financieel directeur Ruth Porat dat de investeringen dit jaar beduidend gematigder zullen toenemen dan in 2018. Ook verwacht ze in het eerste kwartaal de effecten van de sterkere dollar tegenover veel valuta, terwijl er in het eerste kwartaal van 2018 juist valutaire rugwind was. Google doet geen uitspraken over de te verwachten omzet of winst.

Alphabet heeft een stuk of acht projecten lopen die op langere termijn moeten bijdragen aan de winst, waaronder de zelfrijdende auto's van Waymo en de medicijnen tegen malaria en diabetes van Verily.

Alphabet heeft een stuk of acht projecten lopen die op langere termijn moeten bijdragen aan de winst, waaronder de zelfrijdende auto's van Waymo en de medicijnen tegen malaria en diabetes van Verily. Op die groep werd over heel 2018 een verlies geleden van 2,4 miljard dollar. Alphabet schroefde de investeringen in die groep terug.

Naast aan de verkoop van advertenties via de Google-zoekmachine, werkt het bedrijf hard aan de groei van hardware, zoals de spraakcomputer Google Home, de cloud en YouTube. Voor die groep steeg de omzet met 30 procent tot 6,5 miljard dollar. Die tweede verdienlijn, zoals Google het zelf noemt, brengt naast kosten ook investeringen en afschrijvingen mee, beduidend meer dan het softwarebedrijf dat Google zelf is. Dat zet druk op de marges.

Weinig helderheid over de cloud

Over de groei van de cloudbusiness gaf CEO Sundar Pichai weinig uitleg in een toelichting van de cijfers. De focus ligt op de grootste klanten wereldwijd en op meerjarige contracten. Het aantal klanten dat meer dan 1 miljoen dollar per jaar omzet brengt, is verdubbeld in 2018. Google Cloud wordt pas sinds enkele jaren echt in de markt gezet. Het heeft daardoor een enorme achterstand op de marktleiders Amazon en Microsoft.

Google gebruikt de datacenters ook zelf voor al zijn producten, benadrukte Pichai. Daarbij wordt in toenemende mate en over de hele linie gebruikgemaakt van machineleren, waar veel computerkracht voor nodig is.  Diane Green, de ex-CEO van Google Cloud, werd bedankt voor de uitbouw van de cloud. Ze is onlangs vervangen door de ervaren Thomas Kurian van Oracle.

YouTube meer en meer filmkanaal

Pichai is en blijft enthousiast over YouTube. Er komen maandelijks meer dan 1,5 miljard mensen naar het kanaal. In het vierde kwartaal is een samenwerking aangegaan met Walt Disney. Warner Bros heeft onlangs voor het eerst een film zijn première laten beleven op YouTube, wat volgens Pichai 17 miljoen kijkers opleverde in een dag.

Steeds meer mensen kijken YouTube op hun tv, in de plaats van op hun telefoon of computer. Google betaalt in veel gevallen voor inhoud die op YouTube wordt gezet en verdient aan de verkoop van advertenties.

Het aantal werknemers steeg in een jaar van iets meer dan 80.000 naar 99.000, mede door enkele overnames. Eind 2017 zat er ruim 102 miljard dollar in kas. In 2018 is dat ondanks forse investeringen en de inkoop van eigen aandelen met meer dan 6 miljard dollar toegenomen. Voor dit jaar mag Alphabet van zijn raad van bestuur voor 12,5 miljard dollar eigen aandelen inkopen, tegen 8,6 miljard in 2018. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud