Lege kantoren tackelen Barco's kroondivisie

©REUTERS

Nu kantoren wereldwijd leegstaan, zakt de vraag naar Clickshare, Barco's succesvolle presenteertoestel voor vergaderzalen, in elkaar. Videoconferencing is een mogelijke uitweg.

Voor de Kortrijkse beeldvormingsgroep Barco was een toestel met kleine drukknop en USB-aansluiting de afgelopen jaren onmiskenbaar het goudhaantje. Clickshare veroverde werelwijd vergaderzalen als de oplossing om beeld vanop je eigen scherm zonder draden op het grote scherm in de vergaderzaal te krijgen. Je plugt het in je laptop in en drukt dan op de knop. Maar in het jongste halfjaarrapport is het goudhaantje een kopzorg geworden.

Hoeveel mensen zouden dit voorjaar door de coronacrisis en lockdown hun bedrijf, laat staan een vergaderzaal langs de binnenkant gezien hebben? Weinig, zo gaf Barco-topman Jan De Witte gisteren grif toe. 'In april nam niemand de telefoon op, in mei af en toe, maar wisten ze niet waar hun hoofd stond. Pas in juni konden mensen weer denken over het nieuwe normaal.' De omzetval van Barco's divisie met beeldvormingsoplossingen voor bedrijven is navenant: -35 procent, van 173,9 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar naar 112,9 miljoen euro. Vooral het tweede kwartaal was met een terugval van -48 procent een waar bloedbad.

Dat komt grotendeels op het conto van Clickshare, dat voor 57 procent van de tak meetelt. De vraag naar Clickshare zakte zwaar in lockdownmaanden april en mei. De verkoopmachine trok zich pas in de tweede helft van juni weer op gang, toen kantoren wereldwijd weer werknemers ontvingen. Het is een zware streep door de rekening van Barco, dat het toestel de voorbije jaren zag uitgroeien van intern gekoesterd start-upidee tot de trekker binnen de groep. Wereldwijd zijn al 800.000 vergaderzalen voorzien van het toestel, tegenover 720.000 bij de jaarresultaten.

-35 procent
omzetval bedrijfstak
De divisie met onder meer Clickshare boert 35 procent achteruit.

Barco sleept niet alleen veel inkomsten binnen uit het toestel, het toestel is op zich ook erg lucratief. Degroof Petercam-analist Stefaan Genoe raamde eind vorig jaar nog dat Clickshare met een vijfde van de groepsomzet goed was voor bijna de helft - 45 procent - van de brutobedrijfswinst. Ook daar ziet de wereld er helemaal anders uit. De winstmarge van de bedrijfstak zakte in het eerste halfjaar stevig: van 20,4 procent in de eerste helft van vorig jaar naar 12,1 procent.

Toch ziet Barco lichtpuntjes. De kantoorwereld wordt in coronatijden 'hybride', waarbij mensen op kantoor samenwerken met mensen die thuis werken. Barco gaf Clickshare eind januari een upgrade. Er werd niet langer uitgegaan van het idee dat alle participanten aan een vergadering in dezelfde ruimte aanwezig zijn. Clickshare Conference gaat verder dan alleen het delen van presentaties vanop een laptop. Het ondersteunt ook de videobelsystemen waar we zo vertrouwd mee geworden zijn en brengt audio, video en presentaties samen.

'We dachten bij de lancering van Clickshare Conference de markt te kennen, maar corona heeft alles veranderd', schetst De Witte. 'Analisten geven ons mee dat de markt voor videoconferenties met drie à vijf jaar versneld is.' Er is nog enorm potentieel, want slechts tien percent van de vergaderzalen wereldwijd zou al uitgerust zijn met de juiste infrastructuur om te videobellen met mensen thuis, zo claimt Barco. De nieuwe generatie drukt de oude, voor louter presenteren ondertussen niet weg. 'Uit de interesse in juni en juli zien we dat 85 procent nog altijd naar het oorspronkelijke presenteertoestel polst', besluit De Witte.

Analisten geven ons mee dat de markt voor videoconferenties met drie à vijf jaar versneld is.
Jan De Witte
CEO Barco

Barco kan zich ook optrekken aan de vaststelling dat, nu de klassieke motoren het even laten afweten - ook de lege cinemazalen wegen op de investeringsbereidheid in nieuwe projectoren (zie inzet) -, jongelingen klaarstaan om in te vallen voor de sterspelers. De gezondheidstak, met schermen voor in de operatiezaal maar ook de huidvlekjesscanner Demetra, ging in de eerste jaarhelft met acht procent vooruit. De coronacrisis maakte dat veel radiologen op zoek waren naar de juiste schermen voor werk op afstand. De lancering van Demetra in de VS staat wel on hold als deel van de kostenbesparing.

Het bedrijf wijst in zijn toelichting op een andere beloftevolle jonge speler in de kern. Naast cinema's en vergaderzalen staan ook aula's en masse leeg. Barco werkt al enkele jaren aan een oplossing voor de virtuele klas. Het ziet daar nu zijn kans. 'We hebben onze commerciële inspanningen rond de virtuele klas opgevoerd, wat resulteerde in een groeiend aantal mooie referenties wereldwijd.' Naast universiteiten halen ook bedrijven de oplossing in huis. Ook daar is wel de vraag hoe matuur het al is.

Voor Barco zit er in de tweede jaarhelft weinig anders op dan de lege vergaderzalen, cinema's en aula's aan te zien. Het bedrijf laat zich om die reden niet verleiden tot een jaarprognose voor 2020 en belooft het budget van 2021 op te stellen als een goede huisvader: met de kostenbasis van 2019 als richtsnoer.

'Pas eind dit jaar weer vervanging cinemaprojectoren'

Barco is voor de verkoop van cinemaprojectoren afhankelijk van een heropstart van de cinema's. 'Tijdens het tweede kwartaal is alles platgaan, buiten nieuwbouwprojecten', stelt Barco-CEO Jan De Witte. 'Cinema's zijn wereldwijd ofwel opgestart ofwel plannen ze een opstart. In China zouden ze op 20 juli weer opengaan.' Maar het is wel even wachten vooraleer uitbaters dan weer investeringen plannen, waarschuwt hij. 'Je moet eerst wat open zijn om cash in het laatje te krijgen.'

Een echte heropstart van de vervangingsgolf van cinemaprojectoren is daarom pas voor het vierde kwartaal, zo schat het bedrijf. Daarbij is het ook afwachten of nieuwe lockdowns geen roet in het eten strooien. In een paar Amerikaanse staten, zoals Californië, zijn door een stijgend aantal besmettingen cinema's gesloten nadat ze eerder nog open waren gebleven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud