Limburgse 'Google Maps voor binnen in gebouwen' haalt 2 miljoen op

BlooLoc lanceert een navigatie-app voor de Corda Campus, de Limburgse techhub waar 250 bedrijven gevestigd zijn.

Het gps-platform BlooLoc, dat de positie van mensen en voorwerpen in gebouwen kan bepalen, breidt met het geld zijn verkoopteam uit in de Benelux, het Midden-Oosten en Amerika.

Navigatieapps zoals Google Maps helpen ons vlot van punt A naar punt B. Maar eens we een gebouw binnenstappen, staan we er alleen voor. Terwijl een indoor gps in bedrijfskantoren, ziekenhuizen, luchthavens en congrescentra zeker zijn nut kan hebben. 

Het Limburgse BlooLoc is een van de bedrijven die in dat gat zijn gesprongen. De start-up met 13 medewerkers levert hard- en software die het mogelijk maken indoor de positie van personen of voorwerpen te bepalen. Daarbij worden sensoren gebruikt die worden gevoed via zonne-energie of de aanwezige verlichting. En als het in de ruimte donker blijft, is er een batterij met een opslagcapaciteit van een tweetal maanden. 

Om zijn verkoopteam in de Benelux, het Midden-Oosten en Amerika uit te bouwen haalt BlooLoc 2 miljoen euro op bij de Limburgse investeringsmaatschappij LRM. In eigen land lanceert het bedrijf een app om te navigeren op de Corda Campus, de Hasseltse techhub met negen gebouwen, 250 bedrijven en 5.000 werknemers. Zowel BlooLoc als LRM heeft er zijn hoofdkwartier. 

100.000 m²
BlooLoc
BlooLoc heeft wereldwijd al 100.000 vierkante meter aan ruimtes uitgerust met zijn technologie.

De vijf jaar oude start-up is al actief in Canada, Dubai, Slovakije en de VS. In Doha wordt zijn technologie gebruikt om 7.000 kinderen en 116 bussen te tracken om te voorkomen dat kinderen achterblijven in de klas of op de bus.

In de VS signaleert BlooLocs product wanneer rusthuisbewoners 's nachts hun kamer verlaten, ronddolen of afwijkend gedrag vertonen. Een andere referentie is de Slovaakse supermarkt Drogerie Markt, die met de technologie het winkelgedrag in 42 winkels in kaart brengt. 

'We kunnen in elke sector een rol spelen. Denk aan het vliegensvlug opsporen van materiaal in ziekenhuizen, het analyseren van de lay-out van supermarkten of het traceren van kinderen in pretparken en resorts', zegt CEO Dirk Callaerts. Hij voegt toe dat de technologie kan worden geïntegreerd in de bestaande apps en systemen van supermarkten, luchthavens, bedrijven en woonzorgcentra. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect