Maker Angry Birds ontslaat 1 op 3 personeelsleden

Chief Marketing Officer Peter Vesterbacka slaagt er niet in Angry Birds opnieuw populair te maken. ©EPA

Rovio, de producent van het bekende spelletje Angry Birds, zet opnieuw 260 medewerkers aan de deur. Het einde van de hype rond Angry Birds doet het bedrijf terugplooien op zijn kernactiviteit: mobiele games maken.

De maker van Angry Birds moet de broeksriem nog wat strakker aanspannen. Rovio Entertainment, het bedrijf achter de populaire games, moet meer banen schrappen dan gepland. Nadat het Finse bedrijf eind vorig jaar al 110 banen heeft geschrapt, moet opnieuw meer dan een derde (260) van de ongeveer 700 arbeidsplaatsen verdwijnen, hoofdzakelijk in Finland. Dat kondigde het bedrijf, opgericht in 2003, woensdag aan. De ontslagen gelden niet voor de ploeg die werkt aan de 3D-film 'Angry Birds', die in mei 2016 moet uitkomen.

Voor het bedrijf breekt naar eigen zeggen het ideale moment aan om te herorganiseren. 'Fundamentele veranderingen zijn nodig om te verzekeren dat Rovio zijn globale ambitie kan halen van een leidend entertainmentbedrijf met mobiele games in het hart', zegt Pekka Rantala, CEO van Rovio, in een mededeling.

'Rovio's groei en gretigheid om nieuwe zakenopportuniteiten te ontdekken de voorbije jaren waren uitzonderlijk', aldus Rantala. 'Maar daarom deden we te veel dingen. In onze huidige financiële toestand moeten we de focus plaatsen waar we best in zijn: game-ervaringen creëren en animatievideo's produceren.'

Angry Birds begon zijn veroveringstocht onder verveelde reizigers en verslaafde gamers in 2009, en groeide snel uit tot de populairste game ter wereld. Volgens het zakenblad Forbes werd het spel al 3 miljard keer gedownload op smartphones en tablets. Voor de 4 miljard andere wereldburgers: Angry Birds is een eenvoudig spelletje waarbij je boos kijkende vogels moet katapulteren naar groene varkens.

Lange tijd was Angry Birds de kip met de gouden eieren voor Rovio. In 2012 maakte Rovio nog 55 miljoen euro winst op een omzet van 152 miljoen. Maar vorig jaar daalde de omzet van Rovio 9 procent tot 158 miljoen euro, terwijl de operationele winst 73 procent daalde tot 10 miljoen euro.

Ondanks verschillende updates van het spel is de hype rond Angry Birds verdwenen. Vooral de opbrengsten uit de talrijke nevenproducten, zoals kinderenboeken, een kledijlijn en pretparken, kelderden. Daarom lanceerde Rovio eind juli Angry Birds 2. De opvolger van de kaskraker Angry Birds werd in een maand tijd al bijna 50 miljoen keer gedownload. Maar de nieuwe ontslagronde doet niet vermoeden dat de tweede versie een voltreffer wordt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud