Materialise in het rood door marketingkosten

Materialise bij de beursgang in juni vorig jaar. ©nasdaq

De Leuvense specialist in 3D-printing handhaaft zijn jaarprognose, maar duikt door oplopende marketingkosten wel stevig in het rood.

Materialise , de Leuvense specialist in 3D-printen, handhaaft samen met de cijfers over het tweede kwartaal de prognose voor een omzet tussen 99 en 101 miljoen euro over heel 2015.

Over het tweede kwartaal steeg de omzet met 29 procent tot 24,8 miljoen euro.  De marketing- en verkoopkosten stegen echter met 44 procent en resulteerden netto in een verlies van 3 miljoen euro. Dat is fors meer dan de 0,2 miljoen euro verlies een jaar eerder.

Het bedrijf geeft wel aan dat de marketingexpansie nu over de piek is. 'De uitbreiding van ons wereldwijd verkoopteam is nu zo goed als afgerond', zei voorzitter en oprichter Fried Vancraen tijdens de telefonische conferentie. 'In de toekomst zal de groei van de marketingkosten lager liggen dan de groei van de omzet'. 

De Leuvense pionier in 3D-printing trok in juni 2014 tegen 12 dollar per aandeel naar de Amerikaanse beurs Nasdaq. Sindsdien is de hype rond de revolutionaire technologie geluwd en is de beurskoers met 30 procent gezakt tot rond 8,60 dollar.

KBC-analist Guy Sips stipte in een vooruitblik op de resultaten aan dat 2015 zich voor de sector zwak aandient: klanten gebruiken de eerder aangekochte capaciteit en vooral in Azië, ’s werelds industriële werkplaats, is de vraag zwak. De rivalen Stratasys en 3D Systems waarschuwden al voor een zwak jaar. Dat Materialise toch zijn prognose kan handhaven, kan dus  oor opluchting zorgen. In de ochtendhandel op Nasdaq noteert het aandeel licht hoger. 

2016 belooft met de vermoedelijke intrede van de print­reus HP niet beter te worden. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud