Meerkat haalt 12 miljoen dollar op voor strijd met Twitter

Omdat er in ons systeem nog geen foto's zitten van de app Meerkat, mag u hierbij genieten van een echt stokstaartje dat aan het voetballen is. ©Photo News

1 maand oud. 14 miljoen dollar opgehaald. Het verhaal van de felgehypete livestreaming-app Meerkat oogt als het zoveelste techsprookje uit Silicon Valley. Maar het is nu al duidelijk dat de app zal moetern vechten voor zijn leven.

Meerkat - Engels voor 'stokstaartje' - is een app waarmee gebruikers live video kunnen streamen. De dienst is nog maar een maand actief, maar werd al opgepikt door enkel beroemdheden, wat snel voor een hype zorgde. Op het SXSW-festival in Austin, Texas, werd twee weken geleden duchtig gelivestreamd door hipsters allerhande. In eigen land sprong politicus Vincent Van Quickenborne op de hypetrein door een kamerzitting te livestreamen. 

|LIVE NOW| Debat indexsprong in Kamercommissie Sociale Zaken #meerkat http://t.co/9GjLxiGIJw— VincentVQuickenborne (@VincentVQ) March 25, 2015

Die hype brengt ook cash in het laatje voor de app van de 27-jarige stichter Ben Rubin. Meerkat slaagde immers in een kapitaalronde bij een resem financiers, van Silicon Valley-powerhouse Greylock Partners (investeerder in onder andere Facebook, Instagram, LinkedIn, Dropbox en Airbnb), tot Hollywood-figuren als Jared Leto, Ashton Kutcher of Lorne Michaels. Hoeveel die precies investeerden is niet officieel bekend, maar het bedrag van 12 miljoen dollar circuleert veelvuldig, een bedrag dat de app op 40 miljoen dollar zou waarderen.

Ons eerste #periscope experiment met @benserrure https://t.co/et9ZfoN7eW #livestreaming #tijd— De Tijd (@tijd) March 26, 2015

Voor een verdienmodel is het nog wat vroeg bij Meerkat. Maar livestreaming is wel duidelijk hot. En dat is ook Twitter niet ontgaan. Het bedrijf legde recent 100 miljoen dollar op tafel voor Periscope, een app die het bedrijf vandaag ook lanceerde. Die moet de strijd aangaan met Meerkat.

Twitter houdt zich daarbij niet in. Probleem voor Meerkat is dat de app sterk afhankelijk is van het sociaal netwerk. Het bedrijf maakte maar wat graag gebruik van de zogenaamde 'social graph' van Twitter. Dat wil zeggen dat Meerkat automatisch herkende wie van je Twitter-volgers ook op Meerkat zat, en dat die volgers je dan automatisch ook op Meerkat volgden. Meerkat kopieerde dus eigenlijk de sociale verhoudingen van Twitter, zodat je niet opnieuw heel je netwerk moest uitbouwen.

Maar nadat Twitter Periscope kocht, gooide het sociaal netwerk Meerkat uit zijn 'social graph'. Meerkat-gebruikers kunnen nog steeds hun video's tweeten, maar ze moeten wel van nul beginnen om volgers te krijgen. Zo wil Twitter Periscope een competitief voordeel geven.

Het is afwachten of Periscope de hype rond Meerkat kan overstemmen. De strijd kan nu echt losbarsten, nu de twee diensten 'live' zijn. To be continued. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud