Advertentie
Advertentie
nieuwsanalyse

'Mobiele motor' koopt Facebook tijd

Facebook vraagt beleggers om geduld. ©AFP

Op Wall Street krijgt Facebook daags na de kwartaalresultaten een ferme tik: -4 procent. Maar of er iets aan de hand is? Niet echt. Mark Zuckerberg pakt beleggers gewoon waar ze zich het minst comfortabel voelen: hij vraagt hen om geduld.

'We zouden om wat geduld willen vragen om dit juist uit te voeren'. Facebook-CEO Mark Zuckerberg durfde het woensdag nabeurs in een conference call aan: hij vroeg de beleggers te wachten. Zijn antwoord kwam er na een vraag van een investeerder hoe Facebook  haar berichtendienst Messenger ten gelde wil gaan maken.

Maar eigenlijk viel het antwoord door te trekken naar enkele andere hete hangijzers. In de net daarvoor gepresenteerde kwartaalresultaten moest Facebook een kostenexplosie van 82 procent tussen april en juni opbiechten. Dat woog logischerwijs op de nettowinst. 

Facebook had het eerder al aangegeven en komt nu die 'belofte' uit: 2015 is een jaar van grote investeringenDat veelal in domeinen waarvan nu nog niet meteen duidelijk is hoe ze zullen bijdragen aan de Facebook-omzet. Een van die Facebook-parels waar Zuckerberg in investeert, is Oculus VR, de maker van brillen voor de 'virtuele realiteit'. Alleen: die Facebook-divisie brengt pas in 2016 zijn eerste consumentenproduct op de markt.

Zuckerberg wist in de conference call te specifieren dat gebruikers gemiddeld 46 minuten per dag spenderen op Facebook-gerelateerde apps via mobiele toestellen.

Eenzelfde bedenking bij andere projecten van Zuckerberg, zoals de globale internettoegang via het project Internet.org of de reeks aanwervingen in de onderzoeksdivisie die de eerste stappen zet richting artificiële intelligentie. Hoe zij de omzet kunnen boosten, is niet meteen duidelijk. Beleggers die het bedrijf al iets langer volgen, kregen een déjà-vu naar oktober vorig jaar. Toen spreidde Facebook ook een nooit geziene investeringsdrift tentoon. De kosten stegen toen met 41 procent, in de nasleep van de aankoop van berichtendienst WhatsApp en brillenmaker Oculus VR. 

Beleggers die toen wilden weten hoe 'Zuck' de dure speeltjes ten gelde zou gaan maken, kregen een kurkdroog antwoord. 'Producten zijn voor ons niet echt interessant om er een business van te maken tot ongeveer een miljard mensen ze gebruiken', klonk het. De drie Facebook-gerelateerde apps zijn daar nog niet: Messenger heeft 700 miljoen gebruikers, WhatsApp 800 miljoen en Instagram 300 miljoen. Het aandeel ging toen 6 procent lager. 

Ook nu weer reageren beleggers uiterst nerveus, met een tik van 4 procent. Maar analisten daarentegen behouden alle vertrouwen in het Facebook-aandeel. De fundamenten van Facebook zitten uiteindelijk wel goed, zo blijkt uit de resultaten. Facebook ging voor het tweede kwartaal over de lat, met een omzet en winst per aandeel die hoger dan verwacht waren. In tegenstelling tot de buren van Twitter ziet Facebook bovendien zijn aantal gebruikers wel gestaag blijven groeien: het aantal maandelijkse gebruikers steeg van 1,31 miljard naar 1,49 miljard gebruikers. 

Maar het element dat misschien nog het meest gerust stelt, is de indrukwekkende 'mobiele' motor van Facebook. Bij de kwartaalresultaten werd duidelijk dat Facebook voor driekwart van de omzet terugvalt op mobiele advertenties. Zuckerberg wist in de conference call te specifieren dat gebruikers gemiddeld 46 minuten per dag spenderen op Facebook-gerelateerde apps via mobiele toestellen.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud