interview

Netflix-CEO: ‘Commerciële televisie is onze concurrent'

Netflix-CEO Reed Hastings. ©BELGA

Netflix trekt dit jaar een miljard dollar uit voor Europese producties, een agressieve expansie in onze regio. De Tijd schoof mee aan voor een interview met Reed Hastings. ‘Dit is nog maar het begin.’

‘Een americano? Neen, doe maar een espresso.’ Reed Hastings, de topman van de snelgroeiende online videostreamingdienst Netflix, was duidelijk in zijn sas in Rome. Amper enkele dagen na de indrukwekkende kwartaalresultaten kondigde hij er een putsch op de Europese markt aan. Op dit ogenblik staan liefst 55 Netflix-producties in de steigers in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Netflix-gebruikers zullen  meer dan honderd projecten uit 16 landen kunnen bekijken.

Voor de ontwikkeling van die ‘Originals’ (eigen producties) en de aankoop van andere producties heeft Netflix dit jaar een miljard dollar veil. Dat is een verdubbeling van het budget. Over de hele regio is de investering goed voor 35.000 jobs.

In een interview met enkele media maakt Hastings duidelijk dat dit nog maar het begin is en hij de concurrentie niet vreest.

Netflix had de afgelopen jaren de markt van onlinestreaming voor zich alleen. Hoe ziet u dat de komende vijf jaar?

Reed Hastings: ‘Het mooie aan internet is dat je veel mensen kan bereiken, het beangstigende dat er snel nieuwe concurrenten zijn. En die andere bedrijven zullen succes hebben. Maar ik geloof dat mensen meerdere streamingabonnementen zullen hebben. In de Verenigde Staten zijn we de afgelopen jaren sterk gegroeid, maar ook HBO is er op vooruit gegaan. Ondanks onze groei. Het is nog vroeg op de markt, er is ruimte voor meerdere bedrijven.’

Disney begint in 2019 met zijn eigen streamingdienst. Dat is niet zomaar een bedrijf.

©Thierry du Bois

Hastings: ‘We weten niet hoe dat gaat lopen. Disney is een sterk merk en het heeft 21th Century Fox kunnen kopen. Het lanceert zijn dienst pas eind 2019 in de Verenigde Staten, dus de concurrentie is niet voor meteen. Maar over vijf jaar is dit een serieuze rivaal. Maar opnieuw: mensen zullen zich abonneren op meerdere diensten. Veel van onze klanten zijn ook klant bij HBO. Vergelijk het met je smartphone. Mensen gebruiken een paar apps erg veel en een paar dozijn andere amper. Wij moeten vooraan zitten.’

Waarom is Europa zo belangrijk voor Netflix?

Hastings: ‘Veel van 's werelds grootste verhalen komen uit Europa. We willen een band opbouwen met de schrijvers hier om ons wereldwijd kijkersbestand te voeden. We willen gezien worden als een mondiaal bedrijf, dat lokale producties wereldwijd in de schijnwerpers zet. Europa is nu onze voornaamste focus om te investeren. Kort daarna volgt Latijns-Amerika.’

Maken die lokale producties dan het verschil? We keken toch massaal naar House of Cards, een reeks over de Amerikaanse president.

Hastings: ‘Je hebt mensen die heel gericht op de wereld zijn, die veel reizen en diensten snel uitproberen, of die nu Indiaas dan wel Braziliaans zijn. Maar mensen die cultureel iets conservatiever zijn, kunnen over de brug getrokken worden door lokale producties.’

Hoe ziet u de concurrentie met openbare en commerciële zenders? In Europa staan die sterker en is betaaltelevisie minder ingeburgerd.

Hastings: ‘Openbare omroepen hebben niets te vrezen. Zij hebben hun dotatie van de overheid. Met veel openbare omroepen werken we samen. Als die een reeks ontwikkelen voor in eigen land, kunnen ze de internationale rechten ervan perfect aan ons verkopen. Met commerciële mediagroepen concurreren we wel, maar wij draaien niet op advertenties. Adverteerders zullen hun advertentiegeld nog altijd daar besteden. Het klopt dat je minder advertentiegeld krijgt als je minder kijkers hebt. Maar zo’n vaart zal het niet lopen.’

Ziet u zwakheden in uw eigen model? Veel jongeren delen bijvoorbeeld accounts met elkaar.

Hastings: ‘Ik heb liever dat ze accounts delen dan dat ze aan piraterij doen. Als ze jong zijn en geen inkomen hebben, kunnen ze dat doen en er dan later voor betalen. We zouden het moeten toejuichen dat Netflix en Spotify mensen weer leren betalen voor wat ze kijken of luisteren. We moedigen het delen van accounts natuurlijk niet aan, maar we gaan niet beginnen vingerscans te autoriseren voor je kan beginnen te kijken.’

Veel mensen maken ook een account aan, beginnen betalen en kijken dan amper.

Hastings: ‘Daar hebben we niets aan, want die mensen vertellen hun vrienden niets over onze programma's. Dat is wat we proberen te doen. Jij geeft ons geld, wij nemen dat dankbaar aan en maken er iets mee dat je graag wil zien en waarover je met vrienden praat. We gaan er nooit van uit dat mensen zich abonneren op Netflix voor één programma. Je hoort erover praten en gaat misschien wel overstag als drie vrienden tegelijk zeggen dat je nu echt wel 'Stranger Things' gezien moet hebben.’

Jullie hebben steeds meer kijkers en steeds meer eigen reeksen. Hoe match je die? Is dat het algoritme?

Hastings: ‘Het gaat niet alleen om het algoritme, maar ook om hoe je het presenteert aan mensen. Als je alleen wat fotootjes ziet, denk je: dat is misschien wel voor mij gekozen, maar het houdt niet veel steek. Het algoritme helpt, maar mensen reageren niet op een algoritme. We moeten al onze reeksen meer context en betekenis geven. De ene misschien wat groter, de andere in een andere vorm of benadrukken dat een acteur meedoet die je al eens in een andere serie zag.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud