Advertentie
Advertentie
netto

Netflix verhoogt tarieven

Frank Underwood, een personage uit de Netflix-klassieker 'House of Cards'. ©RV DOC

'Bedankt dat je lid bent van Netflix.' De Belgische gebruikers van de online videodienst Netflix kregen afgelopen nacht een mailtje met een warme boodschap. Er volgt wel een koude douche voor de nieuwe leden: de online videodienst drijft de tarieven op.

De online videodienst Netflix veroverde het afgelopen jaar stormenderhand het beeldscherm in heel wat landen. Het concept is simpel: op zowel tv, smartphone, laptop als tablet kan je naar een verzameling series en films kijken. Een aantal daarvan maakte Netflix zelf, zoals de hits 'House of Cards', over de Amerikaanse toppoliticus Frank Underwood, en 'Orange is the New Black', over het leven in een vrouwengevangenis. 

Om de series en films te kunnen blijven aanbieden, verhoogt de videodienst haar tarieven voor nieuwe leden. Voor een Belgische gebruiker die het standaardabonnement wil, gaat de maandelijkse prijs van 8,99 euro naar 9,99 euro. Voor bestaande leden verandert niets: zij krijgen nog een jaar dezelfde prijs. 

De prijsverhoging gebeurt doorheen Europa. Ook landen als Duitsland, Frankrijk en Nederland zien de prijs van een standaardabonnenement met 1 euro klimmen. In de VS voerde Netflix vorig jaar een gelijkaardige prijsverhoging door. 

Fiasco

In de VS kende Netflix al een woelig parcours met prijsverhogingen. Vroeger bood het bedrijf zowel een streamingdienst als een soort dvd-verhuur via de post aan. Toen in 2011 die twee zaken werden opgesplitst, ging dat gepaard met een prijsverhoging voor 60 procent voor klanten die beide diensten wilden afnemen. Wat volgde was een ware revolte van de abonnees, wat het aandeel op enkele maanden tijd met 75 procent deed kelderen. Dat fiasco eindigde met een verontschuldiging van CEO Reed Hastings en een intrekking van de prijsverhoging.

Maar Netflix leerde heel wat uit die ervaring. Prijsverhogingen worden nu zeer geleidelijk aan doorgevoerd, en vooraf goed onderzocht en in de markt gezet. 

En het zal dat in de toekomst nog kunnen doen. Want Hastings zei vorige maand op een analistenmeeting nog dat het de bedoeling is de prijzen geleidelijk aan op te trekken, zo schreef The Guardian. 'We willen dat traag doen', aldus Hastings. 'Het komende decennium zullen we geleidelijk aan meer eigen programma's kunnen toevoegen en dus meer waard worden. Daar kunnen we dan onze prijzen op afstemmen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud