Payton Planar Magnetics en Kendrion overtreffen verwachtingen

Kendrion is een wereldleider in magnetische remmen voor robots, waardoor de autosector een belangrijke klant is. ©BELGAIMAGE

Twee spelers die gebruikmaken van magnetische technologie legden beter dan verwachte cijfers voor. In Brussel won Payton Planar terrein, in Amsterdam profiteerde Kendrion niet van het gunstige rapport.

Het Israëlische bedrijf Payton Planar Magnetics leidt op de Brusselse beurs een wat vergeten bestaan, maar presteert al enkele jaren sterk. Het aandeel kwam in 1998 naar de beurs met de golf aan kleine Israëlische bedrijfjes die op de toenmalige Belgische groeimarkten Easdaq en Euro.NM voldoende hongerige kleine beleggers vonden om kapitaal op te halen. Die ‘groeibeurzen’ en een groot deel van de bedrijfjes die er noteerden, zijn gesneuveld, maar Payton is een van de overlevers. Het bedrijf heeft een beurswaarde van 122 miljoen euro.

40%
dividendpolitiek
Payton Planar zal voortaan 40 procent van zijn nettowinst als dividend uitkeren.

Payton ontwerpt en produceert magnetische transformatoren en inductoren die gebruikt worden in de industrie, de elektronica, de telecom, de autosector en de luchtvaart. De technologie faciliteert een compacte energieconversie. Hoewel de auto- en luchtvaartsector afziet door de pandemie slaagde Payton erin de halfjaaromzet 8,5 procent te laten stijgen naar 19,6 miljoen dollar. De nettowinst dikte 12 procent aan tot 4,5 miljoen.

Voor de tweede jaarhelft voorspelt Payton gelijkaardige cijfers. Omdat het bedrijf over 38,4 miljoen dollar cash beschikt en het orderboekje een vijfde aandikte, mag de coupon wat genereuzer. Voortaan zal de groep 40 procent van de nettowinst als dividend uitkeren. Dat zou dit jaar neerkomen op een brutorendement van 1,3 procent. Tegen 13 keer de verwachte winst is Payton niet duur. Daartegenover staat de geringe verhandelbaarheid. Payton noteert op de fixingmarkt, waar slechts twee keer per dag een koersvorming mogelijk is.

Het Nederlandse Kendrion is met een beurswaarde van 187 miljoen euro iets groter. Kendrion produceert elektromagnetische remsystemen voor robots, treinen of andere machines. De autosector is een grote klant, waardoor de kwartaalomzet 22 procent kromp tot
85,1 miljoen euro. De nettowinst zakte driekwart tot 1,1 miljoen. Maar dat was beter dan verwacht, want analisten hadden op verlies gerekend. Kendrion slaagde erin zijn marges goed te handhaven.

De precaire balans was de voornaamste reden waarom we niet positief waren over Kendrion.
Tijs Hollestelle
analist ING

Ondanks de pandemie kon Kendrion zijn schulden licht verlagen tot 130,5 miljoen euro. Het bedrijf bereikte wel een akkoord met zijn banken om de schuldafspraken te versoepelen. Kendrion verwacht dat Covid-19 ook in 2021 op de prestaties zal wegen.

‘Operationeel doet Kendrion het beter dan verwacht. Het belangrijkste is de daling van de schulden en de nieuwe afspraken met de banken, want de precaire balans was de voornaamste reden waarom we niet positief waren over het bedrijf’, reageert Tijs Hollestelle, een analist van ING.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud