Philips groeit dankzij beademings­apparaten

Philips-CEO Frans van Houten (l.) en financieel directeur Abhijit Bhattacharyaen. ©ANP

Het Nederlands technologiebedrijf Philips zag zijn omzet afgelopen kwartaal met 10 procent groeien dankzij de sterke vraag naar beademingsapparaten en monitoren.

Philips is overduidelijk een van de winnaars van de coronacrisis. De beademingsapparaten en monitoren (divisie Connected Care) boekten 42 procent omzetgroei tot 1,6 miljard euro. Het technologiebedrijf gaf drie maanden geleden al aan dat de bestellingen fors in de lift zaten (+27%).

Dat flinke orderboek werd afgelopen kwartaal verzilverd, niet alleen in omzet maar ook in winst. Connected Care was goed voor een winstmarge van 27 procent. Philips schrijft dat ongezien hoge cijfer toe aan schaalvoordelen bij de productie van de beademingsapparaten. De capaciteit werd coronagewijs opgetrokken van 30.000 naar 200.000 stuks per jaar.

Connected Care had nog meer groei voorgelegd als de Verenigde Staten eind augustus geen groot order hadden geannuleerd, 30.000 beademingsapparaten voor 375 miljoen euro. Volgens Philips-topman Frans van Houten heeft die annulering niets te maken met een politieke discussie over de kostprijs van de toestellen. De CEO stelt dat de Amerikanen te veel hadden besteld. 'Ze hebben ook bestellingen bij twee andere leveranciers geannuleerd.'

De vraag naar scanners en echoapparaten slabakt omdat ziekenhuizen hun investeringen afstemmen op de pandemie.

Philips ziet niet al zijn producten groeien. De vraag naar scanners en echoapparaten slabakt omdat ziekenhuizen hun investeringen afstemmen op de pandemie. De divisie Diagnose en Behandeling zag de omzet met 3 procent krimpen tot 2 miljard. De divisie met scheerapparaten en elektrische tandenborstels dikte 6 procent aan tot 1,4 miljard euro.

Optimistischer

Voor alle afdelingen samen steeg de kwartaalomzet van 4,7 miljard naar 5 miljard euro. De nettowinst ging fors hoger: van 208 miljoen naar 340 miljoen euro. Philips klopte twee keer de verwachtingen, die respectievelijk 4,8 miljard en 274 miljoen euro bedroegen. De winstmarge (ebita) steeg van 12,4 naar 15,4 procent.

De puike resultaten zijn een opsteker nadat Philips in de eerste jaarhelft last had ondervonden van de pandemie. 'Ik ben blij dat we in moeilijke omstandigheden onze plannen konden uitvoeren, weer groeien en de winstgevendheid konden verbeteren', zegt Van Houten. De CEO is na het goede kwartaal optimistischer voor de komende jaren. Hij rekent jaarlijks op minstens 5 procent omzetgroei tegenover 4 procent voordien.

De prognoses voor 2020 blijven onaangeroerd wegens de Covid-19-crisis en de onzekere economie: een matige omzetgroei en een winstmarge (ebita) rond het niveau van vorig jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud