Philips ziet licht aan einde coronatunnel

Door de coronacrisis was er meer vraag naar CT-beeldsystemen, beademingstoestellen en monitors van Philips. ©Philips

De coronacrisis heeft de omzet en de winst van de Nederlandse maker van medische apparatuur aangetast in het tweede kwartaal. Maar de technologiegroep denkt in de tweede helft van het jaar weer te kunnen groeien.

Philips heeft in het tweede kwartaal al bij al vrij goed gepresteerd. De evolutie van de verschillende divisies was wel erg uiteenlopend. Door de coronacrisis was er meer vraag naar CT-beeldsystemen, beademingstoestellen en monitors voor patiënten. De omzet van de betrokken divisie, Connected Care, klom met 14 procent. Anderzijds werden minder consumentenproducten - scheerapparaten en tandenborstels - verkocht (-19%) en werden installaties in ziekenhuizen uitgesteld (Diagnosis & Treatment -9%).

Philips verkocht in het tweede kwartaal één vijfde minder scheerapparaten, tandenborstels, enz. dan het jaar ervoor.

Ter vergelijking: over het eerste kwartaal stegen de inkomsten van 'Connected Care' met 7 procent. 'Personal Health' zag de verkopen 13 procent krimpen.

De kwartaalomzet van de Nederlandse groep voor de periode april-juni kwam uit op 4,4 miljard euro, wat op vergelijkbare basis 6 procent minder is dan een jaar eerder. Philips boekte 210 miljoen euro nettowinst tegen 246 miljoen in het tweede kwartaal van 2019. De operationele winstmarge ('feitelijk aangepaste ebita-marge') verzwakte van 11,8 naar 9,5 procent.

Orders

Positief is het sterke orderboek. De vergelijkbare orderinname steeg met meer dan een kwart in het tweede trimester. Op basis daarvan en van een opnieuw aantrekkende verkoop van consumentenproducten verwacht topman Frans van Houten in de tweede jaarhelft weer groei en een betere rendabiliteit.

Voor het hele jaar blijft hij op ‘een bescheiden vergelijkbare omzetgroei’ en een hogere winstmarge rekenen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud