Prestigieuze prijs voor Gentse advocaten die advocaten overbodig maken

Het bekroonde platform Unpaid.be claimt onbetaalde facturen zonder dat bedrijven naar de rechtbank moeten. ©ANP XTRA

‘Het betalen van een duur uurloon voor taken die ook door een computer uitgevoerd kunnen worden, is niet meer van deze tijd.’

Het automatisch schuldvorderingsplatform Unpaid van het Gentse advocatenkantoor De Groote De Man is bekroond met de innovatieprijs van zakenkrant Financial Times. Via Unpaid.be kunnen bedrijven onbetwiste onbetaalde facturen van zakelijke klanten online invoeren, die automatisch geclaimd worden zonder dat zij naar de rechtbank moeten.

Het betalen van een duur uurloon voor taken die ook door een computer kunnen uitgevoerd worden, is niet meer van deze tijd.
Jeroen De Man
advocaat De Groote De Man

Unpaid maakt handig gebruik van een wetswijziging van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) die van de afhandeling van onbetwiste schulden tussen bedrijven een administratieve procedure heeft gemaakt. Dat moet rechtbanken ontlasten en de procedure om bedrijven tegemoet te komen versnellen.

De Groote De Man heeft de bal binnengekopt door het hele proces te automatiseren: een algoritme checkt of de factuur in aanmerking komt voor een claim. Die vertrekt automatisch naar een gerechtsdeurwaarder. Hij bekomt een elektronisch vonnis van de rechter.

 

De automatisering verlaagt de kosten aanzienlijk: een advocaat die conclusies schrijft, zich naar de rechtbank verplaatst en daar gaat pleiten kost al snel 125 euro per uur. Unpaid vraagt enkel 40 euro dossierkosten en een voorschot op de kosten van de gerechtsdeurwaarder. Die kosten worden later verhaald op de tegenpartij.  

Broodroof

De Groote De Man innoveerde eerder al met Happy Flights, een website om snel en simpel een schadevergoeding te eisen na een vertraagde of afgelaste vlucht. Pas is een programma gelanceerd dat automatisch blootlegt wat bedrijven moeten doen om in orde te zijn met de komende Europese richtlijn over gegevensbescherming (GDPR). Het kantoor onderzoekt ook de mogelijkheden voor het inzetten van artificiële intelligentie in de vorm van chatbots die juridisch advies geven.

 

Er zijn nog te veel zaken die geautomatiseerd kunnen worden waar mensen vandaag expertenlonen voor betalen.
Peter Van Hende
innovatiemanager De Groote De Man

De Groote De Man ziet nog vele mogelijkheden die de advocatuur sneller, transparanter en laagdrempeliger kunnen maken. ‘Het betalen van een duur uurloon voor taken die ook door een computer kunnen worden uitgevoerd is niet meer van deze tijd’, zegt advocaat Jeroen De Man.  

Kritiek dat automatisering ‘broodroof’ betekent voor collega’s die van schuldvordering hun vak hebben gemaakt, wuift het kantoor weg.

‘Door de inefficiëntie van het gerechtelijk apparaat en de hoge financiële drempel stappen veel potentiële cliënten net niet naar een advocaat’, zegt Peter Van Hende, die bij het kantoor aan innovatie werkt. ‘Ook op vlak van klantvriendelijkheid kan het nog een stuk beter. We trekken juist mensen aan die vroeger de drempel niet over raakten. Er zijn nog te veel zaken die geautomatiseerd kunnen worden waar mensen vandaag expertenlonen voor betalen, er is nog heel wat laaghangend fruit.’

Ondernemen

Jeroen De Man zegt ook in de cijfers te zien dat er net méér claims worden ingediend. ‘Voor een onbetaalde factuur van duizend euro zou je niet naar een advocaat stappen, want dat was te duur. Wij hebben het aantal dossiers in negen maanden tijd met 60 procent zien stijgen. Het gaat om claims van 200 tot meer dan honderdduizend euro.’

Het is volgens De Groote De Man de eerste keer dat een Belgisch kantoor bekroond wordt in de ranking die de zakenkrant Financial Times elk jaar opmaakt voor de Europese advocatuur. Het Gentse kantoor, dat het haalde van meer dan duizend inzendingen, kreeg de prijs in de categorie ‘nieuwe producten en diensten'.

Chatbot

De inzet van technologie in de doorgaans conservatieve advocatuur, de zogenaamde ‘legaltech’, staat in ons land nog in de kinderschoenen. Het Gentse juristenkantoor De Juristen lanceerde onlangs de eerste chatbot, die werkt als een soort juridisch Wikipedia. Voorts zijn er initiatieven als lex.be, een breed digitaal portaal voor rechtspraak, en het online koppelen van juridische vragen aan potentiële advocaten bij jureca.be.

‘Als advocaten meer als ondernemers zouden denken, dan zouden er net meer mensen naar een advocaat stappen', zegt Jeroen De Man. 'Het levert meer klanten op.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect