Samsung showt opvouwbare smartphone

De plooibare Infinity Flex van Samsung. ©REUTERS

Samsung heeft woensdag zijn opvouwbare smartphone voorgesteld, de 'Infinity Flex Display'.

Samsung  is al weken consumenten aan het 'teasen' met zijn aangekondigd opvouwbare smartphonescherm. Maar woensdag heeft de Zuid-Koreaans technologiegroep het voor het eerst getoond op een conferentie in San Francisco.

Samsung-marketingman Justin Denison toonde de smartphone onder gedimde lichten om het design te beschermen tegen namaak. De telefoon heeft uitgevouwen het formaat van een kleine tablet met een scherm van 7,3 inch.

Samsung werkt samen met Google en met de ontwikkelaars van het besturingssysteem Android om het buigbare scherm zo goed mogelijk te benutten.

Voorlopig gaat het enkel om een prototype. Pas in 'de komende maanden' gaat het scherm in productie. Over de prijs en de datum waarop het in de winkel zal liggen, zijn geen details bekendgemaakt.

Concurrentie

Smartphonefabrikanten stomen zich al jaren klaar om plooibare smartphoneschermen te lanceren. Al in 2011 pronkte het Finse Nokia met een buigbaar prototype. Toen ging het nog maar om eenvoudige plooibewegingen om de telefoon te bedienen, bijvoorbeeld het volume te verhogen door een hoek te buigen.

Justin Denison van Samsung toont de plooibare smartphone. ©REUTERS

Nu zijn er schermen in de maak die volledig als een boek dichtgevouwen kunnen worden. Vorige week dook al een werkende opvouwbare telefoon op van de onbekende Chinese producent Royole. Huawei zou volgend jaar een plooibare smartphone lanceren en ook Lenovo en Xiaomi zijn gestart met prototypes.

LG werkt aan een oprolbare tv. Ook Samsung zou al jaren werken aan plooibare schermen.

Dat Samsung inzet op het vouwscherm om de smartphone- en tabletmarkt nieuw leven in te blazen, blijkt uit de naam die het intern aan het prototype zou geven: 'winner'.

Toch verwachten waarnemers niet dat de nieuwe technologie meteen een breed publiek zal bereiken. Het opvouwscherm lijkt in eerste instantie vooral een innovatie te zijn die goed is voor het imago van de producent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud