Advertentie
Advertentie

Samsung wil Galaxy S6 goedkoper verkopen

©Bloomberg

Samsung overweegt de prijs van zijn paradepaardje Galaxy S6 te verlagen door de zwakke kwartaalcijfers. Concurrent Sony presenteert dan weer goede cijfers nadat die zich heeft afgekeerd van de smartphonemarkt.

Samsung, de marktleider in de verkoop van smartphones, wil de prijs van zijn paradepaardje, de Galaxy S6 en S6 Edge, 'aanpassen'. Dat liet het Zuid-Koreaanse elektronicabedrijf donderdag weten als reactie op de zwakke tweedekwartaalcijfers. Het bedrijf verkocht 8 procent minder mobiele telefoons dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. De smartphone-afdeling van Samsung boekte een operationele winst van 2,2 miljard euro, 38 procent minder dan vorig jaar. Ook in het eerste kwartaal presteerde Samsung niet goed.

Samsung wijt de zwakke cijfers aan de gedaalde verkoop van goedkopere smartphones en de stijgende marketingkosten. Naast de prijsaanpassing van de Galaxy S6 wil het bedrijf daarom ook meer goedkopere smartphones op de markt brengen. 'Om de verkoop te verbeteren, zullen we actief reageren op de markt, wat een negatieve impact op onze cijfers kan hebben', zei Park Jin-Young, verantwoordelijk voor mobiele communicatie, tijdens een teleconferentie. Op jaarbasis zal de omzet uit de smartphoneverkoop daarom trager dan verwacht groeien.

De aangekondigde prijsaanpassing is een pijnlijke nederlaag voor Samsung. Het lanceerde de luxueuze Galaxy S6 in april om het succes van de populaire iPhones te counteren. Maar de Galaxy S6 lijkt uit te groeien tot een flop. Analisten wijzen er bovendien op dat de lancering van nieuwe iPhone-modellen in september de groei van Samsung verder kan afremmen.

'De slechte verkoop van de S6 bewijst alleen maar dat Samsung Apple niet kan verslaan op gebied van merktrouw bij consumenten, waardoor de S6 als een van de vele Android-toestellen eindigde', zei de analist Yoo Eui Hyung aan het persagentschap Bloomberg. 'De prijsdaling zal misschien de verkoop verhogen, maar ik betwijfel ten zeerste of het ook tot een hogere winstgroei zal leiden.'

De omzet van Samsung ging in het tweede kwartaal met 7 procent omlaag naar ongeveer 38 miljard euro. De nettowinst van het concern kwam op 4,5 miljard euro, 24 procent beter dan in het eerste kwartaal maar 8 procent slechter dan in het tweede kwartaal van 2014. Samsung haalde in 2014 een netto-omzet van 230 miljard euro en een nettowinst van 17 miljard euro. Voor Samsung werken wereldwijd bijna 500.000 mensen.

Samsung Pay 

Samsung kondigde donderdag ook aan binnenkort in samenwerking met het kredietkaartbedrijf MasterCard de betaalfunctie 'Samsung Pay' in Europa te introduceren. Dankzij die functie kunnen consumenten met hun smartphone contactloos betalen in winkels. Wanneer de dienst van start gaat in Europa, is nog niet duidelijk. In de VS en Zuid-Korea begint de introductie deze zomer. Samsung Pay moet de concurrentie aangaan met de betaaldiensten Apple Pay en Android Pay.

Sony

In tegenstelling tot Samsung kon concurrent Sony wel met goede cijfers uitpakken. Sony haalde in het voorbije kwartaal de hoogste winst sinds 2006. Het Japanse bedrijf boekte van april tot juni een winst van omgerekend 710 miljoen euro, veel meer dan wat analisten verwachtten. Het bedrijf dankt de goede cijfers aan de verkoop van camerasensors voor smartphones en videospelen voor PlayStation 4. Door de grote concurrentie van goedkope Aziatische rivalen zoals Huawei en giganten als Apple en Samsung, is Sony zich aan het afkeren van producten als smartphones en televisies. Sony verwacht dit jaar 440 miljoen euro te verliezen aan de verkoop van smartphones.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud