Advertentie

Showpad neemt concurrent Storydesk over

©Diego Franssens

De Gentse technologiestart-up Showpad heeft een mooie deal in de VS beet. Showpad neemt het klantenbestand over van zijn concurrent Storydesk uit New York. Die was in moeilijke papieren beland en houdt op te bestaan.

Voor Showpad is het de eerste overname in zijn nog jonge geschiedenis. De Gentse start-up van technologie-ondernemers Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere heeft een applicatie ontwikkeld die van je laptop, smartphone of tablet een krachtig verkoopsinstrument maakt. Zo kunnen verkopers heel eenvoudig presentaties geven en allerhande salesdocumenten en klantengegevens delen.

Storydesk was recent in moeilijke financiële papieren beland. 'Aanvankelijk werd ons het volledige bedrijf aangeboden, maar vermits hun technologie ons niet interesseerde, hebben we geprobeerd om enkel het cliënteel over te nemen', zegt CEO Pieterjan Bouten. In totaal gaat het om een 70-tal klanten, 40 grote accounts met enkele tientallen tot honderden licenties, en 30 kleine met vijf à tien licenties. Daarnaast verwerft Showpad een database van individuele gebruikers.

Showpad is een 'salesacceleratieplatform' bedoeld om de productiviteit van verkoopteams te verhogen en marketingafdelingen relevante data te verstrekken over het verkoopproces. De Showpad-applicatie maakt van elk toestel - tablet, smartphone en pc - een krachtige verkoop- en presentatietool. De software maakt het mogelijk om verkopers, partners en klanten snel de juiste informatie te bezorgen in eender welk formaat en inzicht te krijgen in de reactie van klanten op de gedeelde info.  Showpad telt intussen meer dan 500 klanten waaronder multinationals als Intel, BASF en Xerox.

Opgericht in 2011 door Pieterjan Bouten (CEO), Louis Jonckheere (VP North America) en Peter Minne (CTO).
Eerste kapitaalronde van 2 miljoen dollar in 2013
Stevent dit jaar af op een omzet van 5,5 miljoen dollar

Hoeveel Showpad betaalt voor het bestand van hoofdzakelijk Amerikaanse klanten wil Bouten niet bekendmaken. 'Maar we hebben een interessante deal kunnen bedingen', aldus de Gentenaar. 'Het risico is beperkt, want in eerste instantie leggen we weinig cash op tafel. De aandeelhouders van Storydesk worden later vergoed afhankelijk van hoeveel Storydesk-klanten er effectief overstappen. Dat geeft hen een incentive om de overstap netjes af te ronden.'

Omzetboost

De Storydesk-klanten worden de komende weken overgezet naar het platform van Showpad, dat ze kunnen blijven gebruiken voor hun contractduur bij Storydesk. Daarna zal hen gevraagd worden om bij te tekenen bij Showpad. Bouten: 'We hopen erop dat minstens de helft overstapt. Zelfs bij zo'n percentage kan de deal ons een significante omzetboost geven.'

Showpad haalde recent 8,5 miljoen dollar op in een tweede kapitaalronde bij een Britse en Belgische investeerder. De verse miljoenen moeten dienen om de groei in Europa en de VS te versnellen. ‘De omzet moet de komende jaren telkens verdubbelen, liefst zelfs verdriedubbelen’, aldus Bouten.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud