Advertentie

'Snapchat in maart naar de beurs'

Ook de beurs van New York zit op Snapchat. (En binnenkort zit Snapchat dus op Wall Street.) ©Bloomberg

De populaire foto-app bij bij jongeren zorgt voor de grootste beursgang van een Amerikaans technologiebedrijf sinds Facebook ruim vier jaar geleden.

Volgens verschillende media en persagentschappen heeft Snap, het bedrijf achter de mobiele app, in alle stilte een aanvraag gedaan bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Die vertrouwelijke procedure voor een beursgang is mogelijk omdat het bedrijf een omzet van minder dan 1 miljard dollar heeft.

Maar de geplande waardering is veel minder bescheiden. Het bedrijf hoopt bij de beursgang in maart op een waardering van 20 à 25 miljard dollar. Eerder circuleerde een waardering van meer dan 25 miljard, tot zelfs 35 miljard dollar. Het is niet duidelijk waar de daling vandaan komt.

Zowel de technologie- als de beurswereld kijkt reikhalzend uit naar de beursintroductie. Het is de grootste operatie van een Amerikaans technologiebedrijf sinds de beursgang van Facebook ruim vier jaar geleden. Het bedrijf van Mark Zuckerberg werd toen op 81,2 miljard dollar gewaardeerd.

Het is tevens de eerste zogenaamde unicorn (jonge bedrijven met een waarde van meer dan 1 miljard dollar) die een beursgang aandurft. De voorbije jaren bleven start-ups liever uit de schijnwerpers en verkozen ze kapitaal op te halen bij durfkapitaalverschaffers en banken. In mei haalde Snapchat 1,8 miljard dollar op bij onder meer Sequoia Capital, General Atlantic, Fidelity, Alibaba en Yahoo. Het bedrijf werd toen op 18 miljard dollar gewaardeerd.

De financiële wereld hoopt dat Snaps introductie nog andere bedrijven naar de beurs lokt. 2016 was immers een slap jaar, met slechts negen beursintroducties. Dat is het laagste aantal in zeven jaar.

Chouchou van adverteerders

Snapchat, dat vooral scoort bij jongeren, telt meer dan 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers, waarvan de helft buiten de VS. Die leveren dit jaar meer dan 350 miljoen dollar aan inkomsten op - tegen 59 miljoen vorig jaar. Ter vergelijking: Twitter genereert met 10 miljoen dagelijkse gebruikers minder een omzet van 2 miljard dollar.

Volgend jaar zou Snaps omzet met meer dan 150 procent omhoog schieten tot 1 miljard dollar. Dat komt omdat de app na Facebook de jongste chouchou is van adverteerders. Dat komt onder meer omdat zijn jonge gebruikers dagelijks gemiddeld 25 minuten op de app spenderen.

Snapchat haalt zijn centen uit advertenties en gesponsorde 'lenzen' die een grappige filter over een foto leggen. Bedrijven betalen 275.000 tot 690.000 euro per dag om op die manier hun product of dienst onder de aandacht te brengen. Hun gepersonaliseerde lens verschijnt dan bovenaan de verschillende opties binnen Snapchat.

De vijf jaar oude app biedt sinds dit jaar ook kanalen om mini-magazines aan te maken. Met Snapchat kunnen voorts ook live beelden worden gemaakt en uitgezonden - de jongste hype in sociaalnetwerkland.

In september herdoopte Snap zich tot 'camerabedrijf' en lanceerde zijn eerste hardware product: zonnebril Spectacles die het mogelijk maakt video's te schieten en draadloos door te sturen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud