Snapchat op nieuw record na verviervoudiging in halfjaar

©REUTERS

Snap, het bedrijf achter de app Snapchat, houdt meer dan stand tussen het geweld van TikTok en Instagram. De omzet steeg het voorbije kwartaal met 52 procent.

Snap , het bedrijf bekend van Snapchat, boekte het voorbije kwartaal 678 miljoen dollar omzet, 52 procent meer dan vorig jaar en veel meer dan analisten hadden ingecalculeerd.

Beleggers reageerden in de nabeurshandel op Wall Street zeer enthousiast. Het aandeel schoot tot 25 procent hoger en bereikte een nieuw record van meer dan 34 dollar.

Het aandeel is sinds begin dit jaar al verdubbeld, en zelfs verviervoudigd sinds de bodem midden maart. Snap is nu meer dan 40 miljard dollar waard en de twee oprichters Evan Spiegel en Bobby Murphy werden in één klap 2,7 miljard dollar rijker, op papier tenminste.

Meer gebruikers én adverteerders

Snap wist het voorbije kwartaal meer gebruikers én meer adverteerders te overtuigen de stap naar Snapchat te zetten.

249 miljoen
gebruikers
De app Snapchat telt 249 miljoen dagelijkse, actieve gebruikers.

Het aantal actieve, dagelijkse gebruikers steeg met 11 miljoen tot 249 miljoen. Die bleven gemiddeld ook de helft langer op Snapchat rondhangen tegenover vorig jaar. Dat alles geeft aan dat het sociaal medium meer dan stand weet te houden ondanks het succes van onder meer TikTok en Instagram.

Black Lives Matter

Jeremi Gorman, een van de directieleden van Snap, zei dat ook investeerders ‘hun marketinginspanningen meer richten op platformen die hun waarden delen’. Daarmee verwijst Gorman naar de spanningen eerder dit jaar rond Facebook.

Het sociaal platform van Mark Zuckerberg kwam in de nasleep van de Black Lives Matter-beweging onder vuur te liggen omdat het te weinig zou doen tegen racistische en haatdragende berichten. Het resultaat is dat adverteerders Facebook zijn beginnen te boycotten en zijn overgestapt naar andere kanalen.

Augmented Reality

Ook de invoering van mogelijkheden rond augmented reality is volgens oprichter Spiegel een succes gebleken. ‘Merken staan door de pandemie meer open om augmented reality te gebruiken om hun klanten te bereiken. De adoptie van de technologie gaat sneller dan verwacht. De pandemie dwingt iedereen om de manier van zakendoen te herzien.'

Snap blijft wel verlieslatend en slikte een kwartaalverlies van 200 miljoen dollar, tegenover 227 miljoen dollar vorig jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud