Softbank broedt op 'Japans Google'

Het management van beide bedrijven is pessimistisch over de internationale techmarkt. ©AFP

De Japanse techreus Softbank werkt aan een deal om een waardige rivaal voor Google en Amazon te creëren.

Voor 11,5 miljard dollar (10,4 miljard euro) neemt Softbank de onlineberichtendienst Line over. Die was tot nu toe in handen van Naver, een Zuid-Koreaans internetbedrijf, maar noteert wel in Tokio op de beurs. De deal houdt in dat Line van de beurs wordt gehaald en fuseert met Yahoo Japan, dat eigendom is van Softbank, om een nieuwe holding te vormen.

Veel concrete plannen werden nog niet bekendgemaakt, maar Softbank en Naver hopen met een fusie de posities van de zoekmachine Yahoo Japan en de berichtenapp Line te verstevigen in de competitie tegen de VS en China. 

De internetindustrie draait volgens het winner-take-allprincipe en alleen de grootste bedrijven worden nog groter.
Takeshi Idezawa
Co-CEO van Line

De bedrijven klonken pessimistisch over de internationale markt. 'De internetindustrie draait volgens het winner-take-allprincipe en alleen de grootste bedrijven worden nog groter', zei Takeshi Idezawa, de co-CEO van Line. 'Zelfs als we één worden zijn ons marktaandeel, schaalgrootte en R&D-uitgaven miniem tegenover de globale techgiganten.'

Rivalen

Softbank en Line zijn eigenlijk rivalen, die moeten vechten in een krappe arena. Zo zetten ze allebei in op digitaal betalen met QR-codes, met hun betaaldiensten PayPay en Line Pay, en investeren ze beide in artificiële intelligentie om hun service te optimaliseren. Door de krachten te bundelen hopen ze dat op te lossen met gedeelde technische middelen, bredere toegang tot data en meer investeringen in artificiële intelligentie. 

De twee bedrijven hopen tegen volgende maand een akkoord te bereiken en zouden elk 50 procent van de aandelen krijgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n