Spotify beleeft droomdebuut op de beurs

Topman Daniel Ek ziet Spotify een geslaagd beursdebuut maken in New York. ©Bloomberg

De opvallendste beursgang van het jaar was dinsdag meteen een voltreffer. Met een openingsprijs van 165,9 dollar waardeerden beleggers Spotify op 29,5 miljard dollar.

De beurs van New York stond dinsdag paf door het beursdebuut van Spotify. De openingsprijs doorbrak meteen de referentieprijs van 132 dollar met 26 procent. Die prijs werd voorbeurs vastgelegd op basis van de informele handel op maandag.

Beleggers negeerden de recente zwakte van techaandelen en gingen uit hun dak voor het Zweedse streamingbedrijf. Spotify werd qua marktwaarde meteen tot tweede grootste bedrijf van Zweden gekatapulteerd, na Volvo (37,5 miljard dollar). Het liet ook Twitter (21,5 miljard dollar) en Snap inc (18,7 miljard dollar) achter zich.

29,5 miljard dollar
Beurswaarde
De openingskoers waardeert Spotify op 29,5 miljard dollar.

Topman Daniel Ek, die een belang van 8,8 procent heeft, zag zijn aandelenpakket 2,6 miljard dollar waard worden.

Het aandeel moest vervolgens terrein prijsgeven. Het sloot op 149,01 dollar, goed voor een waardering van 26,6 miljard dollar

Moeilijk verdienmodel

Investeerders geloven in de groeimarge van de streamingdienst, want Spotify heeft nog problemen. Het bedrijf zet jaar na jaar een indrukwekkende omzetgroei neer, maar slaagt er niet in winstgevend te worden. Vorig jaar boekte Spotify een verlies van 1,24 miljard dollar op een omzet van 4,09 miljard dollar.

Spotify is met een marktaandeel van 36 procent veruit de grootste speler, maar de winstmarge blijft een probleem. Van elke euro omzet vloeit 79 eurocent naar de artiesten die Spotify streamt. Het bedrijf hoopt door verder te groeien de verliescijfers met schaalgrootte terug te dringen.

Toch blijven Apple en Amazon met een marktaandeel van respectievelijk 17 procent en 10 procent geduchte concurrenten. Met hun diepe zakken kunnen die bedrijven Spotify pijn doen.

Unieke beursgang

De muziekindustrie zat vanaf 1999 in het slop door illegale downloads, maar kende een kentering in 2014 door het succes van Spotify met zijn online streamingmodel. Net zoals het de muziekindustrie op zijn kop zette, gooide Spotify hoge ogen met zijn beursdebuut. Het technologiebedrijf koos niet voor een traditionele beursgang, maar ging voor een directe verkoop van de aandelen. Dat beloofde een volatiel beursdebuut.

De openingskoers was dan ook geen traditionele introductieprijs. Zo'n atypische beursgang gaat voorbij aan het proces waarbij investeringsbanken de interesse bij grote investeerders aftoetsen en zo een introductieprijs vaststellen. Spotify knipt de tussenpersonen uit de beursgang en verkoopt de aandelen rechtstreeks aan het grote publiek.

Bijgevolg bepaalt de markt de openingsprijs en niet de banken in samenspraak met enkele grote geïnteresseerde kopers. Voorstanders wijzen op het democratisch gehalte van zo'n beursgang. Investeringsbanken kunnen niet meer kiezen aan wie ze de aandelen tegen de introductieprijs verpatsen. Elke belegger kan, zodra het aandeel noteert, instappen.

Door het traditionele proces te ontwijken bespaart Spotify tientallen miljoenen dollars. Toch kostte de beursgang het bedrijf nog steeds 29 miljoen euro omdat het zich liet bijstaan door Goldman Sachs, Morgan Stanley en Allen & Co.

Volatiele koers

Een ander curiosum bij de IPO van Spotify is dat er geen vast pakket aandelen wordt verkocht, maar dat de huidige aandeelhouders zelf beslissen hoeveel aandelen ze van de hand doen. Er worden geen nieuwe aandelen gecreëerd. In het extreme geval dat iedereen wil cashen op de beursgang, ontstaat een free float (vrij verhandelbare aandelen) van 91 procent van alle aandelen.

Dat betekent niet dat de huidige referentieaandeelhouders in dat geval hun controle over Spotify verliezen. De stemrechten zijn gebetonneerd in de handen van de oprichters Daniel Ek en Martin Lorentzon. Met een gezamenlijk belang van 21 procent bezitten ze 80,4 procent van de stemrechten.

Door de vele onzekere factoren wordt het een volatiel beursdebuut voor Spotify. De kans bestaat dat geen enkele aandeelhouder wil verkopen. Bij zo'n liquiditeitscrisis kan de koers fors de lucht inschieten. Omdat er geen investeringsbank instaat om het aandeel te ondersteunen bij een koersval, kan het aandeel een forse duik nemen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud