Spotify introduceert agendaplanner voor virtuele concerten

©Bloomberg

De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify wil zich meer inlaten met virtuele concerten. Het bedrijf gaat een samenwerking aan met Songkick, een Amerikaanse app die optredens op de agenda zet, en Ticketmaster.

Veel festivals en concerten vinden tegenwoordig volledig digitaal plaats. Een voorbeeld dichtbij huis is Tomorrowland, dat in anderhalve maand een digitale programmering met dj's in elkaar bokste.

Voor Spotify is dat een reden om in zee te gaan met Songkick, een platform dat de muzikale agenda van artiesten weergeeft, kondigden de Zweden woensdag aan.

De marktleider op het gebied van muziekstreaming heeft een nieuwe optie toegevoegd aan de pagina van artiesten. Daarmee kunnen muzikanten zelf aankomende evenementen posten en hun volgers daarop attent maken. Spotify voegt de concerten ook toe aan de algemene agenda voor events.

Ook Ticketmaster haakt aan, waardoor muziekliefhebbers direct een kaartje kunnen kopen. Door Spotify worden consumenten dan doorverwezen naar Twitch, Instagram of YouTube waar het concert zich afspeelt.

Inkomstenverlies

Veel artiesten zitten financieel aan de grond nu veel concerten en festivals geschrapt zijn. Uit zulke evenementen halen ze het grootste deel van hun inkomsten. Streaming beslaat slechts een klein percentage. Maar met de opkomst van virtuele evenementen kunnen ze dat inkomensverlies deels opvangen.

Virtuele evenementen moeten de weggevallen inkomsten voor artiesten uit concerten en festivals deels opvangen.

Het in 2006 opgerichte Spotify groeide hard in de afgelopen jaren en ging twee jaar geleden naar de beurs. Toen kreeg het bedrijf een waarde van 29 miljard dollar opgespeld, maar desondanks is het nog altijd niet winstgevend.

Door de samenwerking met Songkick probeert Spotify zijn marktaandeel te vergroten. Songkick is een dochterbedrijf van Warner Music Group, een van de drie grootste muziekdistributeurs ter wereld, met Universal Music en Sony Music Entertainment

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud