Advertentie
Advertentie

Start-upfabriek StarApps van Lorenz Bogaert & co laat vierde bedrijf van de band rollen

Ondernemer Lorenz Bogaert beleeft de tijd van zijn leven met aan de lopende band ideeën voor start-ups te bedenken. ©Thomas Sweertvaegher

Na de verkoop van het vastgoedtechbedrijf Realo hebben Lorenz Bogaert en zijn partners de handen vrij om naar hartenlust te ondernemen. Met hun start-upfabriekje StarApps lanceren ze al hun vierde bedrijfje. 'En er zitten er nog zes in de pijplijn.'

'Je moet eigenlijk goed zot zijn om met ons te werken.' Lorenz Bogaert grijnst breed als hij het zegt. Hij heeft net geschetst hoe een idee het tot vennootschap schopt bij StarApps, het vehikel waarmee Bogaert en zijn collega's van de Netlog Maffia (zie inzet) hun serieel ondernemerschap in een structuur hebben gegoten. Al is structuur een groot woord. 'We zijn een beetje chaotisch', lacht Bogaert. 'Maar zo heb ik het graag.'

StarApps bleef tot nu wat onder de radar terwijl het aan zijn eerste start-ups sleutelde. Drie daarvan zijn ondertussen up and running: het facilitymanagementplatform FixForm, de specialist in bedrijfsdata en B2B lead generation Bizzy en het samenwerkingsplatform voor partnerships Introw. Vandaag komt daar een nieuwe telg bij: de AI-salesassistent Dealside.

Advertentie

Die moet verkopers helpen sluimerende leads (potentiële nieuwe klanten) weer te activeren. De leiding van de start-up, die vanaf vandaag de eerste testversie beschikbaar maakt aan geïnteresseerden, komt in handen van Nicolas Christiaen, de techondernemer die zijn fintechstart-up Cashforce in 2022 aan het Duitse TIS verkocht.

Netlog Maffia

Lorenz Bogaert, Toon Coppens en Nicolas Van Eenaeme stonden eind jaren 90 aan de wieg van Netlog, de Belgische socialenetwerksite die op haar hoogtepunt op circa 100 miljoen dollar werd gewaardeerd. Uiteindelijk verloor Netlog de strijd tegen Facebook, maar uit zijn as herrees een resem start-ups van oude Netlog-getrouwen, zoals het datingplatform Twoo en de recent verkochte vastgoedsite Realo. Ex-Netlog-werknemers richtten dan weer techbedrijven als Showpad of In The Pocket op. De kliek kreeg daarom de geuzennaam Netlog Maffia, naar analogie met de Amerikaanse PayPal Maffia. Rond die Amerikaanse betaaldienst was een gelijkaardige dynamiek ontstaan en uiteindelijk kwamen daar bedrijven als Tesla of LinkedIn uit voort.

Vergaarbak voor ideeën

Dealside is, net als zijn drie voorgangers, het resultaat van veel voorbereidend werk bij StarApps. Dat is een soort vergaarbak voor zakelijke ideeën, die allemaal intern worden gebouwd en getest, tot iedereen ervan overtuigd is dat een ervan een succes kan zijn. 'Per gelanceerde start-up zijn gemiddeld tien ideeën gepasseerd en uitvoerig tegen het licht gehouden', zegt Bogaert. 'Een idee dat zo'n strenge schifting overleeft, heeft exponentieel meer kans om succesvol te zijn.'

Het is een zoekende manier van werken die niet zo verschilt van wat Bogaert eerder deed, onder meer met het sociale medium Netlog. 'Voor dat er kwam, hebben we bij Incrowd heel wat gebouwd en getest. Een datingapp, WhatsApp-achtige berichtendiensten, videosites zoals YouTube', zegt hij. 'Achteraf gezien deed ik dat soort venture building al sinds mijn tienerjaren.'

Ik heb me nog nooit zo goed geamuseerd als de voorbije twee jaar.

Lorenz Bogaert
CEO StarApps

Komt een idee bovendrijven, dan koppelt StarApps er tijdens of na het proces een sterk team uit het eigen netwerk aan. Dat wordt aangemoedigd met genoeg aandelen en genoeg vrijheid. 'We geven hen het vertrouwen om het idee zelf verder uit te bouwen en proberen ons daarbij niet te veel te moeien. Dat hebben we gaandeweg moeten leren (lacht). Uiteindelijk zoek je mensen zoals jezelf om zo'n start-up uit te bouwen, en ik weet dat ik mijn eigen ding zou willen doen.'

'We houden ons wel beschikbaar, natuurlijk', zegt Bogaert. 'We hebben dit zelf al vele malen gedaan en die ervaring willen we delen. Maar we zijn met zoveel dingen tegelijk bezig dat de tijd beperkt is.' Het is een uitdagende en chaotische omgeving die niet voor iedereen is weggelegd, beseft Bogaert. 'Alleen al de stap zetten om met ons in zee te gaan wil zeggen dat je niet gemaakt bent om in een veilige omgeving zoals een bank aan de slag te gaan. Dat soort mensen zoeken we.'

Tweede golf van start-ups

Wat StarApps doet, komt neer op uit niets iets scheppen, en dat aan de lopende band. 'Ik denk dat ik me nog nooit zo goed geamuseerd heb als de voorbije twee jaar', zegt Bogaert. 'Je voelt de high en de fun van het ondernemen, zonder dat er een druk is om permanent verantwoording af te leggen. Ik heb me nog nooit zo vrij gevoeld.'

Wij krijgen nog mails van mensen die elkaar op Twoo hebben leren kennen en daar kinderen aan overhouden. Dat geeft een extreem goed gevoel.

Lorenz Bogaert
CEO StarApps

Dat gevoel moet in de komende jaren leiden tot een tweede golf van projecten. 'We willen tegen eind 2026 nog zes start-ups lanceren, twee per jaar', zegt Bogaert. 'Dat is realistisch, nu we stilaan weten hoe het moet en er dus een klein beetje structuur in onze chaos komt.'

Bogaert droomt er hardop van nog eens een consumentenproduct te kunnen bouwen, zoals Netlog of de datingapp Twoo. 'Voorlopig hebben we alleen B2B-software gebouwd. Bedrijven helpen meer geld te verdienen is natuurlijk belangrijk, maar mensen contact laten houden met hun vrienden, aan een eerste lief helpen, een eerste huis helpen kopen... Eigenlijk is dat het mooiste wat er is. Wij krijgen vandaag nog mails van mensen die elkaar op Twoo hebben leren kennen en daar kinderen aan overhouden. Dat geeft een extreem goed gevoel.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.