Steeds meer grote Amerikaanse bedrijven veroordelen racisme

Steeds meer Amerikaanse bedrijven, zoals Facebook van topman Mark Zuckerberg, veroordelen openlijk het racisme in de VS. ©REUTERS

Na de sportartikelengigant Nike spreken onder meer techbedrijven als Facebook, Intel, Netflix en Snap zich openlijk uit tegen racisme en raciale ongelijkheid in de VS.

De lijst van prominente Amerikaanse bedrijven die openlijk het racisme in de Verenigde Staten veroordelen wordt met de dag langer. Onder meer Facebook, Google, Intel, Netflix en Snap, het bedrijf achter de populaire app Snapchat, veroordeelden de voorbije dagen de raciale ongelijkheid in het land naar aanleiding van het overlijden van George Floyd in Minneapolis. 

'We staan zij aan zij met de zwarte gemeenschap en iedereen die rechtvaardigheid zoekt ter ere van George Floyd', zei Facebook-topman Mark Zuckerberg. De techreus schenkt 10 miljoen dollar aan organisaties die werken rond raciale rechtvaardigheid. 

Nike (en Adidas)

Snap-CEO Evan Spiegel bekritiseerde het racisme in de VS in een interne memo, weet het persagentschap Reuters. Spiegel roept onder meer ook op tot fiscale hervormingen, zodat bedrijven meer belastingen moeten betalen en ook meer Amerikanen er de vruchten van kunnen plukken. 'We kunnen geen einde maken aan systemisch racisme zonder tegelijkertijd opportuniteiten voor iedereen te creĆ«ren, ongeacht hun achtergrond', zegt Spiegel. 

Eerder al had de Amerikaanse sportartikelenreus Nike zijn befaamde slogan 'Just Do It' vervangen door een druk bekeken antiracismeboodschap. 'For Once, Don't Do It. Don't Pretend there's not a problem in America. Don't turn your back on racism', klonk het in een video die miljoenen malen bekeken werd op Twitter en zelfs door zijn Duitse aartsrivaal Adidas werd gedeeld.

 




Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud