Advertentie
Advertentie
interview

Techbedrijf Showpad slaat met nieuwe ontslagronde pad naar winst in: 'We willen overnames doen'

Topman Hendrik Isebaert heeft grote plannen voor het techbedrijf Showpad. 'Ik bouw dit bedrijf niet om het dan gewoon te verkopen.' ©Wouter Van Vooren

Een vijfde meer omzet en consequent winst maken. De ambities liggen - niet voor het eerst - hoog bij het Gentse softwarebedrijf Showpad, dat een derde ontslagronde in vier jaar tijd doorvoert: 50 man verliest zijn baan. 'Elk bedrijf moet zich continu heruitvinden.'

Bij het poseren voor de fotograaf oogt Showpad-CEO Hendrik Isebaert duidelijk onwennig. Als zijn krukken - een aandenken aan een recent skiongeval - omvallen, volgt een kleine zucht. 'Ik sta echt niet graag op de foto. Dat geeft te veel de indruk dat Showpad om mij alleen draait', zegt de naar Brussel uitgeweken West-Vlaming. Iets meer dan twee jaar staat Isebaert nu aan de leiding bij de Gentse specialist in verkoopsoftware, die voor belangrijke veranderingen staat.

Woensdag stelde hij een nieuw strategisch plan voor waarmee Showpad definitief de stap naar winstgevendheid moet zetten. 'In 2022 waren we nog verlieslatend, in 2023 draaiden we break-even, en dit jaar willen we een positieve cashflow neerzetten', zegt Isebaert. Het doel is een ebitda-marge van 15 procent op een recurrente jaaromzet van 100 miljoen dollar.

Advertentie

Geen crisis

'Wie geen veranderingen wil, zoekt beter een andere job', vindt topman Hendrik Isebaert. ©Wouter Van Vooren

Met het oog op die winstmarge vindt een ontslagronde plaats bij Showpad, waarbij 10 procent van het personeel zijn job verliest. Op ongeveer 500 werknemers komt dat neer op een vijftigtal ontslagen, waarvan negen in ons land. Dat gebeurt niet voor het eerst. Tegen de achtergrond van de stijgende rentes besliste Showpad eind 2022 om 8 procent van zijn werknemers te ontslaan. En bij de uitbraak van de coronacrisis in 2020 werden ook al eens 50 mensen bedankt voor bewezen diensten.

Toch is er van een nieuwe crisis geen sprake, luidt het. Sinds het ontstaan in 2011 haalde Showpad ruim 160 miljoen dollar aan groeifinanciering op. De jongste kapitaalronde dateert van midden 2019, toen 70 miljoen dollar getankt werd. Isebaert benadrukt dat het techbedrijf, dat volgens onze informatie al een tijdje rond die kaap van 100 miljoen euro omzet hangt, niet op zoek is naar vers geld. Voor veel groeibedrijven is dat sowieso een stuk moeilijker geworden, omdat investeerders kritischer hun huiswerk maken en businessmodellen scherper doorlichten.

Twee prooien

'Als Showpad winstgevend wordt, dan kunnen we dat geld gebruiken om acquisities te doen en verder te groeien', zegt Isebaert, die twee soorten overnameprooien ziet. 'Enerzijds heb je directe concurrenten die niet genoeg schaal hebben om winstgevend te zijn. Voor hen is het geld op. Er zijn geen investeerders die nog bedrijven financieren als die geld verbranden zonder duidelijk pad. Wij willen klaarstaan om hen in te lijven. Anderzijds heb je bedrijven die niet met ons concurreren, maar die op technologisch vlak wel toegevoegde waarde hebben. Ook dat zijn interessante opportuniteiten, omdat we zo ons eigen platform kunnen versterken.'

1.400
klanten
Showpad heeft 1.400 klanten in uiteenlopende sectoren, zoals BNP Paribas Fortis, BASF en Atlas Copco.

Showpad, opgericht als een spin-off van de digitale studio In The Pocket door de techondernemers Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere, begon als een iPad-applicatie. Verkopers konden er documenten mee presenteren, notities nemen en contactgegevens verzamelen. Intussen gaat het om een volwaardig softwarepakket dat alle content in een verkoopproces, zoals foto's, video's en mailverkeer, toegankelijk maakt. 'Showpad brengt alle interacties tussen verkopers en hun klanten, zowel digitaal als fysiek, samen op één platform', vat Isebaert het samen.

Het softwarebedrijf telt wereldwijd circa 1.400 klanten in uiteenlopende sectoren, waaronder BNP Paribas Fortis, TVH, Unilin, Atlas Copco en BASF. 'Tot nu toe verkochten we Showpad eigenlijk aan iedereen die het wou, ook aan kleinere start-ups. Maar het kost ons veel moeite om hen binnen te trekken en ze blijven vaak toch niet lang klant. Het is een beetje verloren moeite.' Dat segment, goed voor zo'n 15 procent van de bestaande omzet, gaat het bedrijf niet meer actief aanboren.

Tegelijk is het prototype van de ideale klant duidelijker afgelijnd: een multinational die veel content produceert of complexe fysieke producten verkoopt. 'Dat gaat dan over consumentengoederen, zoals bij Unilever of Reckitt-Benckiser, maar ook over grote bedrijven uit de gezondheidszorg', zegt Isebaert. Hij werkt sinds 2016 voor Showpad en was in het begin van zijn carrière bij Procter & Gamble aan de slag.

Beursgang

Met de reorganisatie, die ook de uitbouw van een ingenieursteam in Roemenië omvat, wil Isebaert Showpad de fase van volwassenheid inloodsen. 'We zetten de laatste stap van een start-up naar een gestroomlijnde structuur met een strategische focus. Daar komen veranderingen bij kijken', zegt hij. 'Elk bedrijf moet zichzelf continu heruitvinden. Als er mensen zijn die zich daar niet in kunnen vinden, dan zoeken ze het best een andere job. Ik ben daar eerlijk over. Ik heb mensen nodig die erin geloven dat dit het juiste pad is.'

We zetten de laatste stap van een start-up naar een gestroomlijnde structuur.

Hendrik Isebaert
CEO Showpad

Dat pad moet uiteindelijk tot een jaarlijkse omzetstijging met 20 procent leiden. En op de lange termijn naar een beursgang? Dat is de stille droom die Jonckheere en Bouten lang koesterden, maar die de jongste jaren onder het makke beursklimaat weggedeemsterd was. Isebaert sluit het idee niet uit.

'Het uiteindelijke doel is niet de beursgang op zich, maar wel om een onafhankelijk bedrijf zijn. Ik bouw dit bedrijf niet verder op om het gewoon te verkopen aan een Salesforce (een Amerikaanse aanbieder van bedrijfssoftware, red.) of zo. Er is een voldoende grote markt voor een bedrijf als Showpad, en de beurs lijkt mij een aantrekkelijk doel.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.