Advertentie
Advertentie

Techtoppers investeren in Gentse boekingsturbo voor hotels

Het team van Otamiser (v.l.n.r.): Korneel Defauw (hoofd risicobeheer & medeoprichter), Nils Casteur (ver­koopdi­rec­teur), Lucas Ballyn (technisch directeur), Bart-Jan Leyts (oprichter & CEO) and Jarne Vancompernolle (operationeel directeur).

Otamiser, een Gents bedrijf dat hotels en verhuurders helpt om meer omzet te halen op boekingsplatformen, ondersteunt zijn snelle groei met ruim 2,5 miljoen euro vers kapitaal. Ook de oprichters van het zopas verkochte legaltechbedrijf Henchman komen aan boord.

Met zijn eerste grote kapitaalronde – tot nu kreeg het bedrijf alleen 400.000 euro schuldfinanciering – kan Otamiser meteen heel wat namen uit de Gentse ondernemersscene verleiden.

De essentie
  • Otamiser bezegelt een pijlsnelle groei met een eerste kapitaalronde van meer dan 2,5 miljoen euro.
  • Het Gentse bedrijf helpt hotels en verhuurders om meer omzet te halen via boekingplatformen. Zo kan een verhuurder het ene moment de groene omgeving van zijn woning in de verf zetten, en het andere moment wijzen op de mogelijkheid van een romantisch of cultureel uitstapje, afhankelijk van wat reizigers in een bepaalde periode zoeken.
  • Heel wat bekende namen, onder wie de oprichters van het recent verkochte legaltechbedrijf Henchman, komen mee aan boord.
Advertentie

Het investeringsfonds Pitchdrive neemt de leiding, geflankeerd door Stijn Christiaens (medeoprichter van de databeheerder Collibra), Jacob Quartier (ex-CFO softwarespeler Showpad), Peter van Praet (oprichter van de restoketen Bavet), Viktor De Maertelaere (hotelbeheerder Hospitality House), Lorenz Bogaert (ex-Netlog, StarApps), de Beaulieu-telgen Grégory en Anthony De Clerck, en Jorn Vanysacker en Gilles Mattelin (oprichters van het legaltechbedrijf Henchman dat recent verkocht werd voor zo'n 160 miljoen dollar).

De mix van tech- en horeca-investeerders heeft alles te maken met de oplossing die Otamiser ontwikkelde: een algoritme dat op basis van duizenden datapunten continu aanbevelingen doet aan hotels en woningverhuurders, om beter te scoren op boekingsplatformen zoals Booking of Airbnb.

Pijlsnelle groei

Dat de oplossing aanslaat, mag blijken uit de pijlsnelle groei van het bedrijf. Dik drie jaar na de oprichting, en nog geen twee jaar na de eerste verkopen, telt het 32 werknemers en haalt het een recurrente jaaromzet (ARR) van 1,8 miljoen euro. Oprichter Bart-Jan Leyts en medevennoot Korneel Defauw moesten hun eigen omzetverwachting al een paar keer opschroeven, ook nu weer. In plaats van 2 miljoen euro gaan ze nu uit van ‘minstens 2,5 miljoen’ voor heel 2024.

Toch is het potentieel nog veel groter, zeggen ze. ‘Met investeringen in sales en marketing kunnen we tien keer sneller groeien. Onder meer in de VS, waar we intussen de bevestiging hebben gekregen door het binnenhalen van een paar grote klanten. De focus ligt daar wel meer op kortetermijnverhuur van woningen, terwijl we ons in Europa vooral op de hotelmarkt richten.’ Vandaag ondersteunt Otamiser wereldwijd zo'n 9.000 accommodaties (‘units’). De ambitie is om dat naar 100.000 te brengen.

AI-tool

Met de nieuwe AI-tool zullen verhuurders hun aanbod continu kunnen aanpassen aan wat reizigers op dat moment zoeken.

Een nieuwe AI-tool die nog in ontwikkeling is, moet daarbij helpen. De tool zal uitsluitend aangeboden worden aan woningverhuurders en moet in die markt een ‘must-have’ worden, zegt het duo. ‘Met die tool zullen verhuurders hun aanbod continu kunnen aanpassen aan wat reizigers op dat moment zoeken. Want dat fluctueert sterk naargelang het tijdstip en het marktsegment.’ Zo kan een verhuurder het ene moment de groene omgeving van zijn woning in de verf zetten, en het andere moment wijzen op de mogelijkheid van een romantisch of cultureel uitstapje.

Otamiser kijkt voor zijn internationale expansie onder meer naar Spanje, het VK en Portugal. Maar ook zonder actieve marketing slaagt het erin nieuwe markten aan te boren. ‘Onder andere vanuit Wales en Malta kregen we al spontaan klanten binnen. En ook veel Amerikanen, aan de lopende band. Toch openen we voorlopig geen kantoor in de VS. Veel bedrijven die dat al in een vroeg stadium hebben gedaan, moesten vaststellen dat het hen handenvol geld kost. Die fout willen we niet maken.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.