Advertentie
Advertentie

Tesla's sturen zelf op Belgische wegen

©BELGAIMAGE

Dankzij een software-update kunnen 800 Belgische Tesla-bestuurders vanaf deze week het stuur slechts losjes vasthouden. De elektrische wagen stuurt zelf op de snelweg.

In een groots opgezet event lanceerde Tesla-topman Elon Musk gisteravond de nieuwe automatische piloot. Anders dan bestaande cruisecontrolsystemen kunnen Tesla-chauffeurs vanaf nu hun stuur mentaal loslaten op de snelweg.Musk adviseert wel om in deze fase het stuur nog steeds vast te houden:‘De software is nog erg nieuw.’ Leuk extraatje: met een simpele druk op een knop verandert de wagen zelf van baanvak.

Best spannend zonder handen.

De auto’s hoeven niet eens langs de garage om gebruik te kunnen maken van de nieuwe technologie. Alle Model S-wagens zijn sinds oktober vorig jaar uitgerust met de nodige sensoren, camera’s en radarsystemen. In België werden sindsdien zo’n 800 wagens verkocht met de hardware aan boord. Eigenaars die 2.500 dollar op tafel leggen voor het Autopilot-pakket kunnen de zelfsturende boordcomputer simpelweg installeren door de software-update draadloos te downloaden. Met een goede wifiverbinding duurt dat zo’n 45 minuten. Ook de pas gelanceerde Model X, die begin volgend jaar in Europa verschijnt, zal uitgerust zijn met de automatische piloot.

Tesla lanceerde in maart al een automatische noodrem, cruisecontrol die de snelheid aanpast aan het omliggende verkeer en waarschuwingssignalen als andere voertuigen gevaarlijk dichtbij komen. Met de nieuwe software kan de wagen zelf een parkeerplek binnenrijden, de wegmarkeringen lezen en in zijn baanvak blijven.

Tesla zegt dat zijn wagen correct zal navigeren ook op wegen waar het niet altijd duidelijk is hoe de baanvakken precies lopen. ©Tesla Motors

Tesla is niet de enige autobouwer die daarmee op de proppen komt (lees inzet). In deze fase durft Tesla nog niet aan om tegen de chauffeurs te zeggen dat ze het stuur volledig mogen loslaten.Maar het is wel de bedoeling dat mogelijk te maken, onderstreept Musk.

Het stuur loslaten bij het rijden is overigens toegelaten op de Belgische wegen. Tenminste, zolang de bestuurder in staat blijft om in te grijpen. Even een dutje doen terwijl de wagen over de E40 raast, is dus nog niet mogelijk. Volgens de Belgische wegcode moet elke bestuurder in staat zijn te sturen, alle nodige rijbewegingen uit te voeren en moet hij zijn voertuig voortdurend goed in de hand hebben.

Roken

De chauffeur mag het stuur loslaten zolang hij ieder moment kan ingrijpen. De krant lezen is dus niet toegelaten.
Thomas De Spiegelaere
Woordvoerder FOD Mobiliteit

‘Volgens onze interpretatie moet een chauffeur op ieder moment kunnen ingrijpen, maar dat betekent niet dat hij het stuur vast moet houden’, zegt Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van de federale overheidsdienst Mobiliteit. ‘Een automatische piloot is dus toegelaten zolang de bestuurder zijn handen nabij het stuur houdt. Bellen of de krant lezen tijdens het rijden mag niet. Zelfs eten of roken zijn twijfelgevallen.’

Tesla vond ook een handigheidje waardoor de wagenfabrikant niet aansprakelijk is bij een ongeval. Als de auto van baanvak wil veranderen, moet de chauffeur toestemming geven door een knop in te drukken. Daardoor behoudt de bestuurder de verantwoordelijkheid, zelfs als hij het sturen overlaat aan de boordcomputer.

De zelfsturende functie werkt voorlopig enkel op snelwegen, maar met software-updates wil Tesla de technologie stapsgewijs uitbouwen tot de wagens volledig autonoom rijden. Musk verwacht dat Tesla’s binnen drie jaar helemaal zelfstandig kunnen rijden. ‘De vraag is wel hoe lang het dan nog zal duren vooraleer de controle-instanties de zelfrijdende auto’s daadwerkelijk toelaten op de weg’, zei hij vorige maand in een interview in De Tijd.

Tesla zegt te werken aan een betere kaartendatabase dan bestaande. Ze zou niet de wegen in kaart brengen maar alle individuele baanvakken en parkings. ©Tesla Motors

Om de wagens zeer precies te kunnen laten rijden, werkt Tesla aan eigen navigatiesoftware. Die kaarten zijn gedetailleerd tot op het baanvakniveau en veel preciezer dan alle andere databanken, klinkt het bij Tesla.De autobouwer gebruikt daarvoor de gegevens van de duizenden Tesla’s die nu al rondrijden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud