Advertentie
Advertentie

TomToms wegen blijven naar Apple leiden

©RV DOC

Bij de Nederlandse kaartenmaker TomTom halen ze opgelucht adem, nu Apple zijn contract verlengt. Het houdt zich ver van de biedstrijd rond concurrent Nokia Here en blijft TomTom trouw. Zit er ooit ook een echt huwelijk in?

Veel mag over het akkoord tussen Apple en TomTom niet geweten zijn. De Nederlanders moeten, geheel in lijn met de leer van de techreus, de lippen stijf op elkaar houden. De deal met Apple wordt ‘verlengd’ en ‘uitgebreid’, dat is het zowat. ‘Het gaat over een contract over meerdere jaren, dat is zeker’, zegt Rabobank-analist Hans Slob. ‘Wellicht behelst het deze keer een langere periode dan bij de vorige contracten. De ‘uitbreiding’ slaat vermoedelijk op de massa’s informatie waar TomTom met zijn nieuwe generatie software op mikt. TomTom heeft immers zijn Map Making-platform grondig vernieuwd, waardoor het heel goed is geworden in het in real time toevoegen van informatie aan zijn kaarten. Die kan komen van gebruikers op de weg, maar ook van camera’s of overheden.’

Een tweede element waar Apple tuk op kan zijn, is de ontwikkeling van TomToms high-definitionkaarten (HD). Die zullen heel gedetailleerde informatie bevatten: een verkeersbord of -licht zal tot op centimeter nauwkeurig aangegeven zijn. Dat is dan weer heel belangrijk voor de aanstormende zelfrijdende auto.

Andersom zou Apple zijn plaatsgebonden data kunnen toevoegen aan het netwerk van TomTom-navigatietoestellen. ‘Stel dat op een bepaald punt op de autosnelweg enkele tientallen iPhone-gebruikers stilstaan, dan weet je onmiddellijk dat daar een file is’, zegt Slob. ‘Meteen kan je je een beeld vormen van waar en wanneer de file begint op te lossen. Dat versterkt de informatie van TomTom.’

Ook naar het bedrag dat Apple betaalt voor het nieuwe contract, is het gissen. ‘Het enige referentiepunt zijn de contracten die Google tot voor enkele jaren sloot met TomTom’, zegt Slob. ‘Die draaiden rond 30 miljoen euro. Je kan ervan uitgaan dat wat Apple nu betaalt hoger ligt.’

Door de nieuwe deal tussen het Amerikaanse en het Nederlandse bedrijf zal Apple niet meer geneigd zijn nog mee te bieden op Nokia Here. En dat is uiteraard goed nieuws voor de Nederlanders. Dat ze bij TomTom zo opgetogen zijn met de Apple-deal heeft ook te maken met het verlies van Google als klant. Enkele jaren geleden gooide dat er zelf honderden miljoenen tegenaan om een eigen navigatietechnologie uit te bouwen. Apple vulde dat gat bij TomTom bijna naadloos op, precies op het moment dat de markt van deTomTom-navigatieconsoles (de hardware) in elkaar stuikte. En dat was nu net het gevolg van de opkomst van ecosystemen als Google Maps en ingebouwde navigatiesystemen. Nochtans is 30 miljoen nog steeds maar een klein deel van de 440 miljoen euro omzet die TomTom dit jaar wil halen uit de verkoop van kaarten, de divisie ‘content & services’. De totale omzet, inclusief de hardware, zal dit jaar wellicht 990 miljoen euro bedragen.

Offer you can’t refuse

Maar als Apple en TomTom technologisch zo dicht bij elkaar aansluiten, waarom koopt Apple TomTom dan niet gewoon? Voor een bedrijf dat op een berg 193 miljard dollar cash zit, lijkt 2,8 miljard euro (2,95 miljard dollar) niet eens zo veel - vorig jaar betaalde het even veel voor het muziekbedrijf Beats Electronics. 2,8 miljard euro is wat TomTom volgens Rabobank waard zou zijn als je de multiples hanteert die nu leiden tot een waarde van 4 miljard voor Nokia Here. Maar, en dat is meteen de eerste hinderpaal, daarin zit de hardware vervat, iets waar Apple niet in geïnteresseerd is. Bovendien kost een licentie op de TomTom een fractie van die miljarden. ‘Tot slot maken de huidige vier hoofdaandeelhouders en stichters van TomTom er geen geheim van dat ze hun bedrijf graag zelfstandig houden als enige overblijvende, onafhankelijke kaartenleverancier. Samen met nog een Nederlandse holding hebben ze 56 procent van de aandelen - de rest zit op de beurs.

Maar ook dat kan keren als door de biedstrijd om Nokia Here ook de aandelen van TomTom zo gigantisch zouden stijgen dat een bod een offer you can’t refuse wordt. ‘Ik sluit niet uit dat Apple TomTom toch overneemt. Dat scenario wordt denkbaar als Uber, dat nu zijn zinnen op Nokia Here heeft gezet, naast die prooi grijpt en vervolgens zou bieden op TomTom. Dat kunnen de jongens in Cupertino moeilijk laten gebeuren.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud