Advertentie
reportage

Tweede generatie stuurt Gentse hardwareboer Ansomat op softwarepad

©Christophe De Muynck

Dertig jaar geleden vernoemde een Gentse ondernemer met een passie voor gereedschap zijn bedrijf naar zijn twee kinderen. Vandaag staan An-Sofie en Mathieu Van Parys zelf aan het roer bij Ansomat, dat ze resoluut een nieuwe richting uitsturen. 'Met de ontwikkeling van onze eigen software hebben we de omzet verdubbeld.'

De kinderen aan boord krijgen van het familiebedrijf, het is de stille wens van menig ondernemer. Maar toen John Van Parys in 1996 Ansomat oprichtte, heeft hij die droom nogal expliciet gemaakt. De naam van zijn onderneming, een specialist in op maat gemaakte tools voor assemblagebedrijven, is een samentrekking van de namen van zijn twee kinderen: An-Sofie (33) en Mathieu (31).

Profiel Ansomat
  • Opgericht: in 1996 door John Van Parys als verdeler van gereedschappen en assemblageoplossingen voor autofabrikanten.
  • Leiding: sinds kort staan zijn kinderen An-Sofie en Mathieu aan het roer. Zij kiezen resoluut voor software als groeimotor. Met Ansomatic ontwikkelden ze een slim systeem dat werkkrachten in manuele producties helpt bij assemblage en controleert op fouten.
  • Omzet (2023): 3 miljoen euro.
  • Werknemers: 11.

Ruim 25 jaar later sturen zij het Oost-Vlaamse Ansomat een nieuwe richting uit. Terwijl Van Parys vroeger 80 procent van zijn omzet met de verkoop van professioneel gereedschap en verschroevingssystemen voor de autosector boekte, is nu software het ordewoord in Mariakerke, bij Gent.

'Papa was jarenlang een pure hardwareboer', zegt An-Sofie, die enkele maanden geleden haar vader opvolgde als CEO. 'Maar de autosector in ons land komt steeds meer onder druk te staan. We verkopen onder meer het 'tooling'-merk van Stanley, maar de Amerikaanse fabrikant van gereedschap werkt voor bijna elk land met een andere dealer. Als de markt verzadigd raakt en je kan niet zomaar naar het buitenland uitwijken, zit je klem.'

Zekeringen

De oplossing heet Ansomatic, het softwareplatform waar haar broer Mathieu in 2017 aan begon te sleutelen. Hij rolde na zijn studies al in het bedrijf van zijn vader, terwijl An-Sofie eerst haar carrière uitbouwde bij de technologiegroep Barco.

'Van klanten kregen we geregeld de vraag of we geen oplossing hadden om operatoren aan de band te begeleiden en de nauwkeurigheid van die handmatige processen in kaart te brengen. Dat lukt me wel, dacht ik', zegt Mathieu. Hij is burgerlijk ingenieur van opleiding en woont sinds 2018 in het Verenigd Koninkrijk. Ansomat heeft daar een vestiging in het stadje Nuneaton, nabij Birmingham.

Tot wat het experiment van haar broer geleid heeft, toont An-Sofie in een demokamer met een testinstallatie met camera's en een projector, waar operatoren opgeleid kunnen worden. De software geeft haar de opdracht drie zwarte zekeringen op een verdeelkast te plaatsen. Als dat gebeurd is, valideert de camera meteen of de zekeringen op de juiste plek zitten. 'Elke stap van het proces wordt geregistreerd, zodat we achteraf kunnen nagaan waar mogelijk iets fout is gegaan.'

©Christophe De Muynck

Met Ansomatic mikken de ondernemers op productiebedrijven die volgens het 'high mix, low volume'-principe werken, waarbij gestandaardiseerde massaproductie onmogelijk is. 'Denk aan automerken uit het premiumsegment, zoals Bentley. Elke geproduceerde wagen is uniek. Ook de luchtvaartsector is nog altijd erg manueel ingesteld', zegt An-Sofie. Bij de zowat 70 klanten zitten onder meer de busbouwer VDL, de truckproducent DAF en het automerk Toyota.

'Voor een Britse klant die lichtarmaturen maakt, mochten we in 80 werkstations onze software installeren. Ze zijn erin geslaagd het aantal foutieve claims fors terug te dringen, van 3.500 tot 500', zegt An-Sofie. Behalve in het terugdringen van die menselijke fouten ziet ze ook potentieel in de war for talent. Doordat de software in meerdere talen instructies kan aanbieden, is het mogelijk anderstalige werkkrachten stap voor stap op te leiden. 'Ook voor maatwerkbedrijven kan Ansomatic een handig systeem zijn.'

Klankbord

Met de nieuwe softwarestrategie mikt Ansomat voor het eerst expliciet op groei. In 2023 slaagde het bedrijf, dat elf werknemers telt, erin de omzet bijna te verdubbelen tot 3 miljoen euro. Dit jaar hoopt de familie Van Parys af te klokken op 4,2 miljoen euro. Dat succes is deels afhankelijk van Cognex, de Amerikaanse fabrikant van camerasystemen en sensoren die uitgegroeid is tot vaste hardwarepartner van Ansomat. 'Hoewel we onszelf als een open platform in de markt zetten, werken we vaak met hen samen. We zijn heel blij dat we ons karretje aan Cognex mogen hangen. Dankzij hen krijgen we projectaanvragen vanuit Spanje en Frankrijk.'

Ik hou me graag bezig met de dagelijkse werking en de strategie, Mathieu legt zich liever toe op het product.

An-Sofie Van Parys
CEO Ansomat

Tussen An-Sofie en Mathieu zijn de taken duidelijk verdeeld. Zij is general manager, hij ontfermt zich over de softwareontwikkeling. 'Eigenlijk is het een troef dat we zo verschillend zijn. Ik hou me graag bezig met de dagelijkse werking en de strategie, Mathieu legt zich liever toe op het product', zegt An-Sofie. En hun vader? Hij is nog altijd betrokken bij het bedrijf, maar houdt zich alleen bezig met tooling, het kernmetier van Ansomat dat nu nog 30 procent van de omzet levert.

'Papa volgt nog altijd de schroefsystemen op. Het blijft zijn grote passie', zegt An-Sofie. 'Hij fungeert ook als klankbord voor ons. Als ik in de zoektocht naar nieuwe klanten wilde plannen heb om mensen naar Zweden te sturen, houdt hij mij soms tegen. 'Hold your horses, An-Sofie', zegt hij dan. Het is goed dat hij me met de voeten op de grond houdt.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.